Η επίσκεψη στο Williams Conference Center. Στο Μουσείο, δηλαδή. Στο σπίτι του αντιπάλου, δηλαδή. Αυτή είναι η εμπειρία
Η Williams Advanced Engineering εκφράζει την εφαρμογή της προηγμένης μηχανολογίας. Από το αυτονόητο της Formula 1, όπως όλοι γνωρίζουμε, μέχρι την άμυνα. Αλλά και ειδικές συσκευές για να μη φεύγει η ψύξη απ’ τα ανοιχτά ψυγεία των σούπερ μάρκετ. Ένας αναγνώστης του 4Drivers ήταν εκεί. Εκεί που δεν πολυσυμπαθούσε
Ποτέ δεν υποστήριζα τη Williams στη F1. Ανέκαθεν ήμουν με το «κόκκινο» στρατόπεδο. Πόσο μάλλον τώρα που προσπαθεί να σηκωθεί ξανά
Όταν, όμως, κατάλαβα πως το διήμερο σεμινάριο της εταιρείας για την οποία εργάζομαι θα ολοκληρωνόταν με Gala Dinner στο Williams Conference Center, η περιέργεια φούντωσε. Ήταν επίσκεψη στο σπίτι του αντιπάλου. Ουσιαστικά, πρόκειται για το Μουσείο της Williams στη Formula 1. Και ενίοτε παραχωρείται για εκδηλώσεις.
Βλέπετε και μην αγγίζετε
Στην είσοδο η εντολή δεν άφηνε περιθώρια αμφισβήτησης. «Μην αγγίξετε τίποτα. Η συλλογή έχει αξία περίπου 50 εκ. στερλίνες». «Μετριοπαθής η εκτίμηση», σκεφτόμουν λίγο αργότερα.
Και μετά ήρθε το δέος. Αντικρύζω το διάδρομο με τα κράνη θρύλων. Όπως του Rosberg (του ορίτζιναλ, αυτού με το φινλανδικό διαβατήριο. Ή του Alain Prost. Και πολλών άλλων. Με κατάληξη στην αίθουσα που φέρει το όνομα του Μεγάλου Βραζιλιάνου. Του Ayrton Senna.
Εκείνου που ο ίδιος ο Frank Williams, ο ιδιοκτήτης του όλου εγχειρήματος, επιθυμούσε διακαώς στην ομάδα του.
Από εκείνη την ερεβώδη μέρα που ο Ayrton «έφυγε», εκείνη την Πρωτομαγιά στην Ίμολα, κάθε μονοθέσιο της ομάδας φέρει σε ένα μικρό διακριτικό σημείο το όνομά του. Παρομοίως, κάθε μονοθέσιο φέρει και ένα σχέδιο μικρής πεταλούδας (σαν ‘’w’’) σε ανάμνηση της συζύγου τού Frank. Εντάξει, καμία σχέση
Ιστορίες των τροχών
Πίσω από την πόρτα, σε χαμηλό φωτισμό, τα μονοθέσια της Williams έχουν πολλές ιστορίες να διηγηθούν. Έπιασα τον εαυτό μου να «κολλάει» περισσότερο στο πανέμορφο μονοθέσιο απ’ τη νίκη του Montoya, στο Μονακό του 2003. Με το μοτέρ της BMW πίσω απ’ την πλάτη του.
Ανάμεσα στα μονοθέσια και η έκπληξη. Ένα… διθέσιο. Παρότι λάτρης του WRC, δεν ήξερα πως η ομάδα της Williams είχε αναλάβει την ευθύνη σχεδιασμού και κατασκευής του MG Metro 6R4. Εκείνου του πρησμένου «τέρατος», προδιαγραφών Group B.
Ναι, όντως, τα MG Metro 6R4 μπορεί να μην τα κατάφεραν απέναντι στις πανίσχυρες τότε Peugeot και Lancia. Σίγουρα, όμως, δεν είχαν και ρόλο κομπάρσου, το 1986. Ε, μάθαμε και κάτι σήμερα. Ήταν η Williams από «πίσω»
Όπως μάθαμε πως η Williams βρίσκεται «πίσω» και από το Aerofoil. Είναι μία αεροδυναμική συσκευή που προσαρμόζεται στα ράφια των ανοιχτών ψυγείων των σούπερ μάρκετ. Σκοπός της να συγκρατεί τον ψυχρό αέρα εντός. Μειώνει κατά 30% την κατανάλωση ενέργειας
Στη συνέχεια, στον επάνω όροφο, η μεγάλη βιτρίνα με τα τρόπαια. Κοιτάζοντάς την, ένας ηλικιωμένος υπάλληλος του Μουσείου με πήρε παράμερα κι άρχισε να μου λέει ιστορίες. Για τον Frank, τον Prost, για τον Βραζιλιάνο. Αλλά και για τη σχέση των κινητήρων της σειράς 3 της BMW με εκείνους των μονοθεσίων των ετών 2002-2005. Και για πολλά άλλα. Αν δεν μου έκανε νόημα ο μάνατζέρ μου, ο γεράκος θα με είχε ακόμη εκεί και θα μου μιλούσε.
Έφυγα από το Μουσείο της Williams σκεπτόμενος πως τελικά σημασία δεν έχει η υποστήριξη μιας ομάδας – όπως έκανα επί χρόνια. Αλλά, μάλλον, το ίδιο το πνεύμα του motorsport
Το οποίο, μετά βεβαιότητας, ζει και βασιλεύει στο Grove. Αν βρεθείτε προς Οξφόρδη μεριά, πραγματικά, αξίζει η βόλτα.
- Διάβασέ το: Η ελευθερία τού να μην ανήκεις
Photo: Williams / Νίκος Ε.
Το 4Drivers δεν ταυτίζεται κατ΄ανάγκην με τις απόψεις των αρθρογράφων που φιλοξενεί, ενώ, ταυτόχρονα, ενθαρρύνει την ελευθερία γνώμης των contributors προς μια ευρύτερη αντίληψη της αυτοκίνησης.