Περίεργo, μοναδικό, ανεπανάληπτο. H Tyrrell P34, το μονοθέσιο που άφησε άφωνο τον κόσμο της F1, βγαίνει σε δημοπρασία
Η Tyrrell P34 ήταν ένα μονοθέσιο διαφορετικό από όλα τα άλλα. Δύο τροχοί στον πίσω άξονα και τέσσερις μπροστά. Στις 22 Σεπτεμβρίου του 1976 όλοι σηκώθηκαν στις μύτες των ποδιών τους για να δουν τι ήταν αυτό το περίεργο «πράγμα» που είδαν στο grid του Ισπανικού Grand Prix
Θεωρητικά οι μικρότεροι μπροστινοί τροχοί της Tyrrell P34 εξασφάλιζαν μικρότερη αεροδυναμική αντίσταση. Λέγεται ότι λόγω αυτού του μειωμένου drag, ήταν σα να προστίθεντο 40 επιπλέον ίπποι. Και ό,τι έχανε η P34 σε πρόσφυση, το προσέθετε άλλο ένα ζευγάρι μπροστινών τροχών
Στο παραπάνω προσθέστε και το επιπλέον πλεονέκτημα της μεγαλύτερης επιφάνειας των δίσκων στα φρένα.
Υπήρξαν και άλλες ομάδες της F1 που πειραματίστηκαν με έξι τροχούς
Για παράδειγμα, οι Ferrari, March και Williams. Με τη διαφορά ότι προτίμησαν να βάλουν τους επιπλέον δύο τροχούς στον πίσω άξονα για ακόμα μεγαλύτερη πρόσφυση.
Η Tyrrell, όμως, ήταν η μόνη που κατέβηκε στη γραμμή εκκίνησης και, μάλιστα, κέρδισε και βαθμούς. Έκανε το 1-2 στο Σουηδικό Grand Prix, το 1976, με τους Τζόντι Σέκτερ και Πατρίκ Ντεπαγιέ, όπως και την 3η και 4η θέση στο Πρωτάθλημα.
Ωστόσο προς το τέλος της σεζόν το εξάτροχο όραμα άρχισε να σβήνει. Πρώτα και κύρια από καθαρά πρακτική άποψη. Η Good Year ναι μεν είχε δεχθεί, με τελείως μυστική συμφωνία μεταξύ αυτής και του ιδιοκτήτη της ομάδας, Κεν Τίρελ, να προχωρήσει στην κατασκευή ειδικών ελαστικών σε αυτήν τη διάσταση (μόλις 10 ίντσες), ωστόσο αυτή ήταν μεμονωμένη προσπάθεια
Η εξέλιξη των ελαστικών για αυτήν τη διάσταση δεν είχε προχωρήσει όσο χρειαζόταν. Το τελικό χτύπημα για την εξάτροχη Tyrrell P34 ήρθε το ’83 όταν οι κανονισμοί επέβαλλαν «μόνο» τέσσερις τροχούς σε ένα μονοθέσιο της F1
Η Τyrrell P34 από τη συλλογή του οδηγού της F1 Tζόντι Σέκτερ βγαίνει σε δημοπρασία με αφορμή τον αναμενόμενο αγώνα στο Μονακό, στις 24-26 Μαΐου
Το συγκεκριμένο αυτοκίνητο
Το Σασί Νο 8 προέρχεται από τη συλλογή του Τζόντι Σέκτερ.
Ήταν ένα σασί μονοκόκ της Tyrrell που ολοκληρώθηκε το 2000, προφανώς με τον επικό κινητήρα FVD της Cosworth και το κιβώτιο της Hewland.
Στη συνέχεια πέρασε από διάφορα χέρια, συμμετείχε σε αγώνες ιστορικών, στη Laguna Seca και πλέον πωλείται από τον οίκο RM Sotheby’s με αφορμή το αναμενόμενο Grand Prix στο Μονακό και τη σχετική δημοπρασία που θα λάβει χώρα στο Πριγκιπάτο. Τιμή; Ο οίκος εκτιμά λίγο πάνω από το €1 εκατομμύριο
Επαναστατικός σχεδιασμός από τον Ντέρεκ Γκάρτντερ, υπό τις ευλογίες του Κεν Τίρελ, του ιδιοκτήτη της ομώνυμης ομάδας, για ένα μοναδικό εξάτροχο μονοθέσιο
Το βίντεο που αξίζει να δεις
Με την ευκαιρία, αξίζει να δεις το παρακάτω βίντεο με τον Πατρίκ Ντεπαγιέ να το οδηγεί στο Μονακό, το 1977.
Δείχνει, από μοναδική οπτική γωνία, το μονοθέσιο, τον επιλογέα δεξιά (ναι, υπήρχαν ακόμα τέτοιοι), τη φυσική προσπάθεια του οδηγού χωρίς διαγαλαξιακά ηλεκτρονικά και, βέβαια, αυτούς τους μικρούς τέσσερις τροχούς μπροστά.
Επική Tyrrell P34.
Photo: RM Sotheby’s
Το 4Drivers δεν ταυτίζεται κατ΄ανάγκην με τις απόψεις των αρθρογράφων που φιλοξενεί, ενώ, ταυτόχρονα, ενθαρρύνει την ελευθερία γνώμης των contributors προς μια ευρύτερη αντίληψη της αυτοκίνησης.