Η είδηση ότι ο Γεράσιμος Φιλιππάτος, ο νεαρός, μόλις 33 χρονών, οδηγός του πανίσχυρου Nissan GT-R των 2,500 ίππων, που έχασε βίαια τη ζωή του στο Αγρίνιο, κατά τη διοργάνωση αγώνα dragster, σόκαρε τον κόσμο του ελληνικού μηχανοκίνητου αθλητισμού. Μόνο που αυτή είναι η αφορμή για να τεθούν μερικά σοβαρά ερωτήματα
Ο Φιλιππάτος, ο άνθρωπος που κατείχε το ρεκόρ του ταχύτερου GT-R επί ευρωπϊκού εδάφους, «έφυγε» λίγα μόλις μέτρα απ΄την εκκίνηση. Η συνέχεια γράφτηκε με τρόμο. Αλλά θεωρούμε ότι είναι ορθότερο να μην αναπαραχθεί το βίντεο
Το GT-R του Φιλιππάτου, ένα τρομακτικά γρήγορο Nissan που είχε στο βιογραφικό του τον τίτλο του ταχύτερου στην Ευρώπη με χρόνο 7,1” και ταχύτητα εξόδου στο κλασικό 400άρι, ξεκίνησε ως συνήθως πολύ δυνατά
Η συνέχεια γράφτηκε με αποσταθεροποίηση στην ευθεία.
Μέσα σε κλάσματα του δευτερολέπτου έλαβαν χώρα αλλεπάλληλα τουμπαρίσματα στα όμορα χωράφια.
Σωστά, διαβάσατε. Στα όμορα χωράφια.
Στην πίστα -ο Θεός να την κάνει- του Αγρινίου, δεν υπάρχει προστατευτικός τοίχος. Λίγα μέτρα και είσαι στο χώμα.
Το GT-R έσπασε πρόσφυση, ίσως έκανε μοχλό και άρχισε τις τούμπες. Κάποιοι αυτόπτες μάρτυρες μάς είπαν για πολλές, όχι μία και δύο.
Με όλο το σεβασμό στον νεκρό, συμπαρασύρεται και ένα ντόμινο από αναπάντητα ερωτηματικά.
Ερώτημα 1ο
Είναι δυνατόν να επιτρέπεται η συμμετοχή σε αυτοκίνητα ικανά να τρακοσαρίσουν, όπως αυτό που οδηγούσε ο Φιλιππάτος, να τρέχουν σε «πίστες» χωρίς τοιχίο;
Στις σωστές εγκαταστάσεις του εξωτερικού ο τοίχος υπάρχει σε πολύ μεγάλο, μάλιστα, μήκος της διαδρομής, μέχρι το braking zone.
Αν υπήρχε τέτοιο τοιχίο, το GT-R ακόμα κι αν «έσπαγε» πρόσφυση και δεν προλάβαινε να το ελέγξει ο Φιλιππάτος, το πιθανότερο είναι ότι θα παρέμενε στο διάδρομο
Αλλά ακόμα και στην απίθανη περίπτωση που δεν παρέμενε, δε θα έπρεπε να υπάρχουν επιβραδυντικά υλικά (χαλίκι, ειδική άμμος) για να μετριάσουν τις συνέπειες;
Επιπλέον, είναι αυτονόητο ότι ο τοίχος δεν προστατεύει μόνο τον οδηγό αλλά και τους εν δυνάμει θεατές.
Φανταστείτε τι θα θρηνούσαμε αν, για παράδειγμα, υπήρχαν άνθρωποι εκεί που βρέθηκε το ιπτάμενο GT-R.
Ερώτημα 2ο
Ποια εγκατάσταση είναι αυτή που λίγα μόλις μέτρα απ΄το dragstrip βρίσκονται χωράφια στο χύμα;
Πώς δόθηκε η άδεια στους διοργανωτές; Με ποιες προϋποθέσεις; Ποιος αρμόδιος την υπέγραψε; Τηρήθηκαν όλα τα μέτρα ασφάλειας; Υπάρχει κανείς να απαντήσει επισήμως;
Ερώτημα 3ο
Είναι δυνατόν να μην πέρασε τεχνικό έλεγχο το συγκεκριμένο GT-R;
Και αν πέρασε, διαπιστώθηκαν οι πλημμέλειες που λέγεται ότι υπήρχαν;
Άνθρωποι, που σχετίζονται με το χώρο του dragster και με τους οποίους ήρθαμε σε επικοινωνία, μιλούν πολύ συγκεκριμένα για τις προδιαγραφές ασφάλειας του GT-R που οδηγούσε ο άτυχος Γεράσιμος Φιλιππάτος.
Ερώτημα 4ο
Πώς εκτινάχτηκε το κάθισμα;
Ο Φιλιππάτος αν παρέμενε μέσα στο Nissan, καλά δεμένος και προστατευμένος απ’ τον κλωβό ασφαλείας (roll cage) το πιθανότερο είναι πως θα ‘βγαινε σώος.
Όμως το κάθισμά του βρέθηκε μαζί με το άψυχο σώμα του κάμποσα μέτρα έξω απ΄ το αυτοκίνητο. Στην κατάσταση που βλέπετε
Αν το κάθισμα ήταν το προβλεπόμενο, όπως αυτά που ενσωματώνονται στο cage, και σε συνδυασμό με τις ζώνες ασφαλείας (σωστά βιδωμένες), ο Φιλιππάτος θα ‘ταν προστατευμένος μέσα στο αυτοκίνητο
Ένα τυπικό κάθισμα για dragster της Kirkey με τον κλωβό ασφαλείας να το διέρχεται. Πώς να φύγει τέτοιο κάθισμα απ’ τη θέση του;
Ερώτημα 5ο
Μιας και αναφέρθηκε, ο κλωβός ασφαλείας ήταν βιδωτός ή κολλητός;
Στη συγκεκριμένη περίπτωση λέγεται πως ήταν, κακώς, βιδωτός.
Παρόλα αυτά, όπως φαίνεται στις φωτό, δεν υπήρξε ιδιαίτερη παραμόρφωση στο κόκπιτ.
Σε κάθε περίπτωση, οι κανονισμοί τι προβλέπουν για αυτοκίνητα τέτοιων δυνατοτήτων;
Και τι ισχύει για τις ζώνες ασφαλείας; Ήταν οι προβλεπόμενες με την αντίστοιχη στερέωσή τους;
Κάποιοι, μάλιστα, αφήνουν το ενδεχόμενο ο Φιλιππάτος να μη φορούσε ζώνη. Είναι δυνατόν;
Ερώτημα 6ο
Ισχύει ότι ο διάδρομος της «πίστας» στο στρατιωτικό αεροδρόμιο Αγρινίου δεν ήταν απόλυτα ίσιος αλλά με κάποιες ανομοιομορφίες;
Ποιος έλεγξε την τεχνική υποδομή του;
Όταν παλεύεις να κρατήσεις στην ευθεία ένα τέρας 2,500 ίππων, ένα αγωνιστικό που σχεδόν χοροπηδάει στην προσπάθειά σου να περάσεις την τερατώδη ισχύ στο δρόμο, το τελευταίο που θες είναι να μην πατούν οι τροχοί σου σε άσφαλτο-«μπιλιάρδο»
Ερώτημα 7ο και τελευταίο
Θα γίνει ποτέ κάτι στο Ελλαδιστάν; Ή θα μείνουμε για άλλη μια φορά με τα ευχολόγια;
Θα περάσει η υπόθεση στο αρχείο; Ο «χώρος», όπως λέγεται από ανθρώπους που γνωρίζουν πράγματα αλλά επιθυμούν να κρατήσουν την ανωνυμία τους, έχει διάφορα σκοτεινά και ανεξέλεγκτα σημεία.
Όπως, επίσης, υπάρχει και άλλο προηγούμενο θανατικό, επίσης από προγενέστερο αγώνα dragster με μοτοσικλέτα
Θα συμφωνήσουμε πως στα 250 χλμ/ώρα δεν είναι εύκολο να απαντηθούν τα πάντα. Και το motorsport, ως γνωστόν, δεν είναι γκολφ ή τένις. Ενέχει το ρίσκο, προσωπικές αποφάσεις, κίνδυνο
Θα πρέπει, ωστόσο, με αυτήν έστω την τραγική αφορμή, κάποιος σοβαρός, υπεύθυνος και αδιάβλητος -ναι, χρειάζονται και τα τρία ως προαπαιτούμενα- να ψάξει βαθιά στην πληγή.
Χάθηκε μία ζωή και έμειναν τρία μικρά παιδιά χωρίς πατέρα. Η 14η Μαΐου δεν ήταν μία καλή μέρα.
*Τα συλλυπητήριά μας στην οικογένεια του θανόντος
Photo: car freaks / Google / Ανώνυμη Πηγή
Το 4Drivers δεν ταυτίζεται κατ΄ανάγκην με τις απόψεις των αρθρογράφων που φιλοξενεί, ενώ, ταυτόχρονα, ενθαρρύνει την ελευθερία γνώμης των contributors προς μια ευρύτερη αντίληψη της αυτοκίνησης.