Στις 2 Μαΐου του ’86, σε αυτήν ακριβώς τη στροφή, άφησε την τελευταία του πνοή ο Χένρι Τοϊβόνεν, ένας από τους πιο χαρισματικούς οδηγούς του Παγκόσμιου Πρωταθλήματος Ραλί, μέσα σε μία φλεγόμενη Lancia Delta S4. Είχε γεννηθεί στις 25 Αυγούστου του 1956. Ήταν μόλις 29 ετών
Δύσκολη, δυνατή και τελευταίο αυτοκίνητο με το οποίο ταυτίστηκε ο Τοϊβόνεν. Η Lancia Delta S4 του Group B
Η τελευταία στροφή του Χένρι Τοϊβόνεν. Μία αριστερή που περιβάλλεται από τόσα δέντρα ώστε ακόμα και οι ακτίνες του ήλιου δύσκολα τη φωτίζουν ολόκληρη. Ως γνωστόν, ο μεγάλος Χένρι Τοϊβόνεν άφησε την τελευταία του πνοή στην Κορσική
Επτά περίπου χιλιόμετρα από την πόλη του Corte, την ιστορική πρωτεύουσα του νησιού
Το πώς ακριβώς έφυγε η S4 του 29χρονου Χένρι Τοϊβόνεν παραμένει ακόμη και σήμερα μυστήριο.
Δεν υπήρχαν θεατές στο σημείο ή άνθρωποι της οργάνωσης για να πουν με ακρίβεια.
Κάποιοι άνθρωποι της Lancia είπαν πως είχε γρίπη αλλά δε φαίνεται να είχε επηρεάσει την απόδοση του μέχρι εκείνη τη στιγμή. Το επιβεβαίωσε και ο ίδιος ο Χένρι Τοϊβόνεν σε δηλώσεις του, στη ροή του αγώνα
Η μπρουτάλ Lancia Delta S4
Το σίγουρο ήταν πως η Lancia ήταν ένα εξαιρετικά απαιτητικό αυτοκίνητο, ωμό και δυνατό.
Γύρω στους 560 ίππους, πολύ ελαφρύ, γύρω στα 890 κιλά και δύσκολα ρυθμίσιμο. Ειδικά σε κλειστά κομμάτια.
Η Lancia ήταν χτισμένη γύρω από ένα σωληνωτό πλαίσιο, με αμάξωμα πλαστικό και ενισχυμένο με κέβλαρ. Ήταν, ωστόσο, ιδιαίτερα εύκολα αναφλέξιμο. Για λόγους μείωσης βάρους, η προστασία του αλουμινένιου ρεζερβουάρ βενζίνης επίσης είχε μειωθεί στο ελάχιστο
Με το που ο Χένρι Τοϊβόνεν έχασε τον έλεγχο της S4, ήταν μαθηματικά σίγουρο πως το ντεπόζιτο θα τυλιγόταν στις φλόγες καθώς θα αφηνόταν στο έλεος της πρόσκρουσης με τα δένδρα. Ο Τοϊβόνεν και ο συνοδηγός του, Σέρτζιο Κρέστο, πέθαναν στα μπάκετ
Η απαγόρευση του Group B
Μέσα σε λίγες ώρες, η παγκόσμια ομοσπονδία απαγόρευσε το Group B για την επόμενη σεζόν, το ’87.
Οι ομάδες των Audi και Ford αποσύρθηκαν αμέσως.
Είχε προηγηθεί και η απώλεια τριών θεατών και τριάντα περίπου τραυματισμένων στο Ραλί Πορτογαλίας.
Ήταν όταν ένα Ford RS200 είχε φύγει απ’ το δρόμο παρασύροντας τους θεατές.
Μία μεταγενέστερη έρευνα της FISA έκρινε πως τα αυτοκίνητα του Group Β ήταν περισσότερο γρήγορα απ’ όσο μπορούσαν να χειριστούν οι οδηγοί. Γράφτηκε ότι δυσκολεύονταν να εστιάσουν στην ταχύτητα των διαδοχικών στροφών προκαλώντας ένα «οπτικό τούνελ»
Στα ραλί δύσκολα δαμάζεται ο κόσμος. Δεν είναι πίστα, δεν οριοθετείται απόλυτα, δεν μπορείς να ελέγξεις τον όχλο. Ο Χένρι Τοϊβόνεν έφυγε χωρίς παρέμβαση θεατών. Ήταν αυτή η στροφή που βλέπετε στην παραπάνω φωτό
Κάποιοι είπαν πως βασικά έφταιγαν οι θεατές που σχεδόν «φιλούσαν» τα αυτοκίνητα, φεύγοντας τελευταία στιγμή απ’ το δρόμο.
Έτσι προκαλούσαν άγχος και απόσπαση προσοχής στους οδηγούς που, πέρα από το να δαμάσουν τα μηχανικά τέρατα, έπρεπε να υπολογίζουν σε βαθμό χιλιοστού το πόδι του κάθε εν δυνάμει αυτόχειρα
Προς ανάμνηση του Henri Toivonen
Σήμερα στο συγκεκριμένο σημείο υπάρχει ένα χαμηλό τοιχάκι στο σημείο και ένα μικρό μνημείο για τους δυο τους.
Όμως ο Χένρι Τοϊβόνεν ζει. Τόσο στο σημείο όπου τελείωσαν το Group B και ο ίδιος όσο και στη θύμησή μας, ημών των ολίγων που εκτιμούμε την επιρροή αυτών των ανθρώπων στην παγκόσμια αυτοκίνηση
Μαζί με τον Χένρι Τοϊβόνεν πέθανε και το συναρπαστικότερο Πρωτάθλημα που υπήρξε ποτέ στους αγώνες ραλί, το γνωστό Group B. Μερικοί το λένε και ”killer B”
Photo: wrc.com
Το 4Drivers δεν ταυτίζεται κατ΄ανάγκην με τις απόψεις των αρθρογράφων που φιλοξενεί, ενώ, ταυτόχρονα, ενθαρρύνει την ελευθερία γνώμης των contributors προς μια ευρύτερη αντίληψη της αυτοκίνησης.