Σαν σήμερα, στις 25 Αυγούστου του 1956, γεννήθηκε ένας από τους μεγαλύτερους οδηγούς που γνώρισαν οι αγώνες ραλί. Ο Henri Toivonen. In memoriam
Για κάποιους, μάλιστα, που ξέρουν να κρίνουν τα πράγματα εκ των έσω, όπως ο Jarri-Matti Latvala, θεωρείται «ένας από τους «γενναιότερους όλων των εποχών»
Ο Henri Toivonen είναι ο άνθρωπος που βρήκε το άλλο του, τετράτροχο μισό στην κεντομήχανη Lancia Delta S4 των 550 ίππων. Μόνο εκείνη, λέει, ταίριαζε στο οδηγικό του στυλ.
Ο Henri Toivonen δεν είχε να επιδείξει εντυπωσιακά στατιστικά στην καριέρα του. Στην πορεία του στο Παγκόσμιο Πρωτάθλημα Ράλι, ανέβηκε εννιά φορές στο βάθρο, από τις οποίες μόνο τις τρεις βρέθηκε στο υψηλότερο σκαλί. Είχε όμως αυτό το «κάτι», τη στόφα που αυτόματα του έδωσε πρόσβαση στο Hall of Fame των σπουδαιότερων οδηγών ράλι.
«Θεωρώ πως ήταν ένας από τους γενναιότερους οδηγούς όλων των εποχών», λέει ο Latvala. «Έχω διαβάσει τόσα πολλά βιβλία και έχω δει τόσα πολλά video γι’αυτόν. Θα ήταν εκπληκτικό να μπορούσα να μιλήσω μαζί του για το πώς ήταν να αγωνίζεσαι τότε, με τα αγωνιστικά του Group B».
Η αρχή του Henri Toivonen
Ο Henri Toivonen έκανε ντεμπούτο το 1975 και πέντε χρόνια αργότερα πανηγύρισε την πρώτη του νίκη. Ήταν στο 29ο Lombard RAC Rally και οδηγούσε ένα Talbot Sunbeam Lotus. Το ’82 πήρε μεταγραφή στην Rothmans Opel Rally Team η οποία τότε συμμετείχε στο Π.Π.Ρ. με τα Opel Ascona και Manta. Ο Henry Toivonen, με το Ascona, ανέβηκε δύο φορές στο τρίτο σκαλί του βάθρου.
Ωστόσο, η σημαντικότερη περίοδος της καριέρας του ξεκίνησε από το 1984, όταν και μεταφέρθηκε στη Martini Lancia. Με την πισωκίνητη Lancia 037 μπήκε για τα καλά στο παιχνίδι των πρωταγωνιστών.
Ο Henri Toivonen με την πανέμορφη Lancia 037. Ήταν το τελευταίο πισωκίνητο αυτοκίνητο που κέρδισε τον τίτλο του Παγκόσμιου Πρωταθλήματος
Όμως, το γεγονός ότι η 037 δεν θα μπορούσε να ακολουθήσει την τετρακίνητη εποχή που ξεκινούσε, οδήγησε την επόμενη χρονιά στην αντικατάστασή της αλλά και στην ανάδειξη του Φινλανδού Henri.
Στο κάθισμα της νέας Delta S4 ο Toivonen κατάφερε να ξεδιπλώσει το ταλέντο του κερδίζοντας στο Lombard RAC Rally ,το ’85 και στο Monte Carlo, το ’86. Ήταν η τελευταία χρονιά του μυθικού Group B
Και το πρόωρο τέλος ενός Μεγάλου
Δυστυχώς, αυτή η χρονιά ήταν και η τελευταία για τον Henri Toivonen. Πέθανε όταν το αυτοκίνητό του τυλίχτηκε στις φλόγες, ύστερα από ένα δυστύχημα στις στενές διαδρομές του Tour de Corse στην Κορσική.
Κανείς δεν ήταν σε εκείνο το σημείο, κανείς δεν ξέρει πώς ακριβώς συνέβη. Αυτός, και ο ιταλοαμερικανός συνοδηγός του, Sergio Cresto, εκείνη τη μέρα, έφυγαν απ’ τη ζωή. Αλλά έμειναν αξέχαστοι. Όπως μας υπενθυμίζει το video.
Photo: WRC
Το 4Drivers δεν ταυτίζεται κατ΄ανάγκην με τις απόψεις των αρθρογράφων που φιλοξενεί, ενώ, ταυτόχρονα, ενθαρρύνει την ελευθερία γνώμης των contributors προς μια ευρύτερη αντίληψη της αυτοκίνησης.