Η ιεροτελεστία τού να γράφεις σημειώσεις για αγώνα ράλλυ

Post date:

Author:

Category:

rally-notes-codrivers-4drivers.grΓράψιμο. Κι άλλο γράψιμο. Ούτε σε Πανελλαδικές δεν πέφτει τόσο. Αλλά εδώ μιλάμε για το άλλο γράψιμο, αυτό των σημειώσεων σε αγώνες αυτοκινήτου. Η σχολαστική δουλειά τού να είσαι συνοδηγός σε ράλλυ

Ο P. J. O’ Rourke είχε πει κάποτε ότι το καλύτερο αυτοκίνητο στον κόσμο είναι το νοικιάρικο. Το κάνεις ότι θέλεις, δεν το λυπάσαι και είναι ασφαλισμένο για πυρηνική δοκιμή

Εφτά το πρωί περιμένω στο πεζοδρόμιο τον οδηγό μου για το Ιστορικό Ράλλυ Ακρόπολις να έλθει με το νοικιάρικο για ν’ ανέβουμε στον Παρνασσό για γράψιμο.

Εμφανίστηκε λοιπόν με ένα Panda 4×4 ντιζελούμπα, γυαλιστερό, που μύριζε κερί και καινουργίλα. Πετάξαμε στο πορτ μπαγκαζ τα σακίδιά μας και το φελιζόλ με τις παγοκύστες και τα νερά, σάντουιτς, φρούτα…

Τα σφηνώσαμε καλά καλά μην αρχίσουν τις βόλτες στον χαώδη χώρο και βουρ για εθνική οδό.

Είναι άξιο θαυμασμού πώς έχουν πλέον εξελιχθεί τα αυτοκίνητα. Ένα ντιζελάκι 1300 κ.ε., με τετρακίνηση και σχήμα κουτιού αποθήκευσης από το ΙΚΕΑ, ταξιδεύει άνετα, αθόρυβα, οικονομικά με 130-140 km/h και, μετά μια μέρα μέσα του, βγαίνεις και αισθάνεσαι ακόμα άνθρωπος, όχι φραπεδάκι. Αν δεν έχεις πάει για γράψιμο βέβαια…

Δυο ώρες αργότερα είμαστε στην εκκίνηση της ΕΔ Αμφίκλεια. Τετράδιο στο χέρι, μπικ στο άλλο, ζώνη σφιχτή, road book μαγκωμένο ανάμεσα στα καθίσματα, και πάμε να γράψουμε.

Το γράψιμο είναι μια συνήθεια των πληρωμάτων ράλλυ που ξεκίνησε στις αρχές του ‘60 όταν οι διαδρομές είχαν πια σφίξει χρονικά και δυσκολέψει. Από τότε, δεν νοείται να ξεκινάς να τρέξεις χωρίς να έχεις γράψει τουλάχιστον τις ειδικές διαδρομές

Μερικά πληρώματα έγραφαν ακόμα και τις απλές για να μπορούν να αναπληρώσουν τον χρόνο που έχαναν στα σέρβις, όταν αυτά ακόμα γινόντουσαν στην άκρη του δρόμου και όχι σαν σήμερα στα σέρβις/λούνα παρκ.

150 χάνεται 3Δ σε 3Α σε 2Δδ… Ιερογλυφικά που, ως νεόκοπος. ανακάλυψα μόλις πρόπερσι, αλλά αισθάνομαι αρκετά ενήμερος πλέον (λέμε τώρα) για να σας τα αποκρυπτογραφήσω εδώ.

 Έχουμε λοιπόν και λέμε:

150 χάνεται= 150 μ. όπου ο δρόμος στο τέλος τους βουτάει και δεν βλέπεις τι γίνεται μετά

= δεύτερη δεξιά (σκεφτείτε 6:25 αν οι δείκτες του ρολογιού ήταν δρόμος και ξεκινούσαμε από το 6)

= τρίτη δεξιά (δηλαδή στις 6:15 με 6:20 στο ρολόι)

= τέταρτη δεξιά (6:10)

= πέμπτη δεξιά (6:05)

ΦΑ= φουρκέτα αριστερή (στροφή 180 μοιρών)

= δεύτερη αριστερή (6:35 στο ρολόι)

= τρίτη αριστερή (6:40/6:45)

= τέταρτη αριστερή (6:50)

= πέμπτη αριστερή (6:55)

Υπάρχουν όμως και άλλα χαρακτηριστικά στροφών. Για παράδειγμα:

2Δδ= δεύτερη δεξιά διαρκείας (στροφή με διάρκεια, δεν είναι απότομη, στρίβει, στρίβει, στρίβει…)

3Α+= τρίτη αριστερή πατημένη (στροφή που παίρνεται πιο γρήγορα από μια απλή τρίτη)

2Δ-= δεύτερη δεξιά φυλαγμένη (στροφή που θέλει προσοχή γιατί είναι πιο σφιχτή από δεύτερη)

4Αμήν= τέταρτη αριστερή μην (υπάρχει κάποιο εμπόδιο στο μέσα μέρος της στροφής και δεν πρέπει να περάσεις κοντά στο apex)

5Δμμ= πέμπτη δεξιά μούρη μέσα (το μέσα μέρος της στροφής είναι στρωμένο και μπορείς να βάλεις τον μπροστινό τροχό πιο μέσα από τον δρόμο)

3Α κλείνει= το “κλείνει” προειδοποιεί ότι, αν και φαίνεται σταθερή η πορεία του δρόμου, η στροφή στην έξοδο κλείνει και άλλο και μπορεί να βρεθείς έξω, όπως μπορώ να επιβεβαιώσω με την έξοδο μου σαν αυτοκίνητο “0” (πλοηγός) στο Ιστορικό του 2012…

100 ίσια= δηλώνει ότι τα 100μ. δεν είναι ευθεία, αλλά εσάκια ανοιχτά που τα περνάς ίσια

100 πάτα= μην κόψεις το γκάζι κι ας μην αισθάνεσαι σίγουρος – είναι ασφαλές

3Δδ- άργησε κλείνει= τρίτη δεξιά διαρκείας φυλαγμένη άργησε κλείνει… Εδώ σ’ έχω! Σχεδόν ορθή γωνία, αλλά λίγο πιο κλειστή (φυλαγμένη), άργησε να στρίψεις στην είσοδο για καλύτερη γραμμή, κλείνει στην έξοδο.

Αυτά είναι τα βασικά που εγώ ο αδαής έμαθα σε χρόνο ρεκόρ γιατί την αγαπάω την ζωή μου.

Μερικά πληρώματα γράφουν και άλλες οδηγίες, πιο ειδικές, που βοηθούν τον οδηγό να φτάσει στο 100% την εκμετάλλευση του δρόμου.

Εμείς απλά γράφουμε ακόμα διάφορα σημάδια του δρόμου όπως εκκλησάκια, κολώνες, πινακίδες, παγκάκια, σπίτια, φράχτες, γεφυράκια… Περισσότερο για να μην χάσω εγώ την αλληλουχία στο διάβασμα και πω αριστερή καμιά δεξιά και καταλήξουμε στο βάθος της χαράδρας.

Το γράψιμο λοιπόν αρχικά γίνεται με μικρή ταχύτητα, όπου ο οδηγός λέει και εσύ γράφεις στο τετράδιο πρόχειρα, προσθέτοντας τα διάφορα σημάδια για να μη χαθείς. Μετά το γράψιμο γίνεται ένα πέρασμα γρήγορο για να δούμε αν τα μέτρα είναι σωστά, αν οι στροφές περνιούνται όπως τις έχουμε γράψει και αν υπάρχει κάπου λάθος

Στο δεύτερο πέρασμα το νοικιάρικο στενάζει, αλλά είπαμε: είναι το καλύτερο αυτοκίνητο του κόσμου…

Μπορεί εύκολα να περάσει μια μέρα γράφοντας για ένα μικρό ράλλυ. Φαντάζομαι ότι παλιά το γράψιμο έπαιρνε ολόκληρη εβδομάδα, που για έναν εργαζόμενο σήμαινε αποχή από την εργασία, με προφανή μειονεκτήματα στο εισόδημα…

Όμως δεν τελειώνει εδώ η ιστορία. Δεν φτάνει μια φορά. Χρειάζεται πριν τον αγώνα να γίνει δεύτερη επαλήθευση των συνθηκών των ΕΔ, αν έχουν αλλάξει τα περάσματα, αν έχει χαλάσει ο δρόμος από βροχές, αν υπάρχουν κατολισθήσεις και φυσικά μια τελευταία φορά, όσο πιο γρήγορα γίνεται, για την κατά το δυνατόν καλύτερη εικόνα της ταχύτητας.

Στο βουνό επάνω, κατά τις περιόδους γραψίματος / δοκιμών, βρίσκεις και άλλους τρελούς με το ίδιο κουσούρι.

Αρκετές φορές, στο γρήγορο ανέβασμα, τους βρίσκεις να κατεβαίνουν για να ξανακάνουν την ΕΔ και σχεδόν πάντα  στα πιο τυφλά σημεία.

Στο χάσιμο 4Α πατημένη… Αμάααν, πού βρέθηκε αυτός; Φρένααα… Σκόνη παντού…

“Καλημέρα παιδιά, πώς πάει;” Λίγα λόγια για την ΕΔ, μερικά πειράγματα και αντρικά αστεία και ξανά μανά… “Μόνο προσοχή γιατί κατεβαίνει και ο τάδε πίσω μας”.

Βρίσκεις βοσκούς, γελάδια, πρόβατα, κατσίκια, χελώνες, κυνηγούς, σκύλους, πεσμένα δέντρα, λακκούβες, κοτρόνες, φυτευτάρια, σκουπίδια, πολλά σκουπίδια, και γενικά έχεις μια ολιστική επαφή με την φύση, πίσω από το κλειστό παράθυρο, γιατί αν το ανοίξεις θα γίνεις κουραμπιεδάκι απ’ την σκόνη

Μια στάση για σπιτικό σάντουιτς για τους οργανωμένους, ή κάποιο κοψιδάκι σε ταβερνείο χωριού για τους αδιόρθωτους, και πίσω στο τετράδιο για την επόμενη ΕΔ.

Στην επιστροφή, λιώμα. Ο ύπνος είναι ο μόνος στόχος. Ύπνος που σε παίρνει πριν ακόμα πέσεις στο κρεβάτι, στις 45 μοίρες. Και ακουμπώντας το στρώμα, έχεις ήδη βρει και τη στάση που σε βολεύει.

Ακολουθούν μερικές μέρες καθαρογράψιμο, σε φρέσκο τετράδιο για τους αθεράπευτους, στο Word για τους σύγχρονους.

Με διάφορα όμορφα πρόσθετα όπως διαφορετικό χρώμα στις φουρκέτες, Bold στα δύσκολα, υπογραμμίσεις στις κοντινές αλληλουχίες στροφών,  ώστε να μπορείς να βρίσκεις τον μπούσουλα ανάμεσα στα ίδια μονότονα Arial ή Times New Roman της εκτύπωσης

Και έτσι είσαι πια σχεδόν έτοιμος να δεθείς στο μπάκετ και να γίνεις συνοδηγός. Μένει μόνο να μη χάσεις τον δρόμο στην ΕΔ γιατί το δικό σου κεφάλι θα πονέσεις.

Όσο για το νοικιάρικο, πλύθηκε, ξεσκονίστηκε μέσα, εξαφανίστηκαν τα σημάδια όπου το έξυναν στο πλάι τα σπάρτα περνώντας ανάμεσα τους, και γύρισε στην εταιρεία ενοικιάσεων άθικτο. Αυτήν τη φορά.

Το καλύτερο αυτοκίνητο του κόσμου! Είχε δίκιο ο P. J.

Σημ.: P. J. O’ Rourke – Αμερικάνος δημοσιογράφος / συγγραφέας / σατιριστής, έγραφε τις δεκαετίες ’70 και ‘80 σε περιοδικά όπως το Car & Driver, Vanity Fair, Rolling Stone, National Lampoon, ενώ σήμερα κάνει πολιτική σάτιρα μέσα από τα βιβλία που γράφει.

Μερικά από αυτά: Don’t Vote! It Just Encourages the Bastards, Driving Like Crazy, Parliament of Whores

Photo: Red Bull

Το 4Drivers δεν ταυτίζεται κατ΄ανάγκην με τις απόψεις των αρθρογράφων που φιλοξενεί, ενώ, ταυτόχρονα, ενθαρρύνει την ελευθερία γνώμης των contributors προς μια ευρύτερη αντίληψη της αυτοκίνησης.

Διαβάστε μας (και) στο Protagon

Ίσως να σ’ αρέσει