Έφυγα απ΄ την Αθήνα για να δω από κοντά το Ράλι Καταλονίας. Αυτή ήταν η εμπειρία εν μέσω των βίαιων διαδηλώσεων για ανεξαρτησία
Ακόμα κι αν δεν έχεις καμία σχέση με το motorsport, η Καταλονία ήταν στις επικεφαλίδες των ειδήσεων αυτές τις μέρες. Εννοείται ότι το πολιτικό ζήτημα που εγείρεται είναι σημαντικότερο του αγώνα για το Πρωτάθλημα του WRC. Αλλά ας μείνουμε στα του αυτοκινήτου. Ένας αναγνώστης, λοιπόν, του 4Drivers ήταν εκεί και μας μεταφέρει όσα έζησε από κοντά στις ειδικές διαδρομές. Ναι, έχει ταλαιπωρία. Αλλά για κάποιους, αξίζει
Οι βίαιες συγκρούσεις των Καταλανών διαδηλωτών που διψούν για ανεξαρτησία με τις αστυνομικές δυνάμεις και η πρόβλεψη για ισχυρές καταιγίδες την εβδομάδα του Ράλι Καταλονίας δεν με πτόησαν. Ήθελα να ‘μαι κι εγώ εκεί
Έτσι λοιπόν, Τετάρτη 23 Οκτωβρίου, προσγειώνομαι στο αεροδρόμιο της Βαρκελώνης. Μετά από μια σύντομη επίσκεψη στο Camp Nou, κατευθύνομαι στο Salou. Εκεί όπου βρίσκεται το κέντρο του Ράλι Καταλονίας.
Ξημερώματα στο shakedown
Ξύπνημα στις 05.00 της Πέμπτης και αναχώρηση μια ώρα αργότερα για το shakedown του Ραλί Καταλονίας. Λαμβάνει χώρα μερικές εκατοντάδες μέτρα απ’ το ξενοδοχείο όπου κατέλυσα. Βγαίνοντας αντικρύζω απίστευτα πλήθη να κινούνται στο σκοτάδι. Όλοι με την ελπίδα να βρουν ένα καλό σημείο για να δουν τα αγωνιστικά.
Δυστυχώς, κάτι τέτοιο δεν είναι εφικτό μιας και πολλοί έχουν κοιμηθεί στο σημείο. Αυτό σημαίνει πως οι περισσότεροι αναγκαζόμαστε να βλέπουμε μέσα από σύρματα και όχι σε κάποια φουρκέτα ή σε κάποιο θεαματικό σημείο – αλλά σε ευθεία.
- Διάβασέ το: Το Survivor μιας ειδικής διαδρομής στην Τουρκία
Μετά από μακρά αναμονή περισσότερων των δύο ωρών, ο ήλιος ανατέλλει. Το κρύο γίνεται πιο ανεκτό και στις 09.00 τα πρώτα αυτοκίνητα ξεκινούν! Μέχρι 5 περάσματα επιτρέπονται οπότε χορτάσαμε από τα WRC και R5 προσωρινά!
Το βράδυ της ίδιας ημέρας παρακολούθησα την τελετή έναρξης στο παραλιακό μέτωπο του Salou. Εκεί όπου πλήθη Εσθονών κατέκλυσαν το χώρο ελπίζοντας να δουν τον εθνικό τους ήρωα Ott Tänak.
Το Ραλί Καταλονίας ξεκινά
Ξεκινώ για το χωριό Villalba όπου θα παρακολουθήσω την SS3. Όπως ανέμενα, οι πολλές χιλιάδες των θεατών συνωστίζονταν στις φουρκέτες και στα θεαματικά σημεία μην αφήνοντας ούτε εκατοστό ελεύθερο.
Κάπως έτσι πότε αποφασίζω να καθίσω σ’ ένα πιο ήσυχο σημείο. Τουλάχιστον έβλεπα την είσοδο της φουρκέτας. Στις 11.13 αρχίζει η ειδική και σε λίγο περνούν από μπροστά μου τα αυτοκίνητα των Toyota, Hyundai, Citroen και M-Sport Ford. Τι βλέπω; Μια μεγάλη ευθεία σε βρώμικη άσφαλτο που καταλήγει σε χωμάτινη φουρκέτα
Μόλις περνούν και τα τελευταία R5, αναχωρώ για το χωριό Gandesa και την SS4.Μετά από ένα σύντομα διάλειμμα για απελπισμένη αναζήτηση εσπρέσο στο χέρι (εννοείται όχι freddo), κάθομαι σε ένα χωράφι έξω από την Gandesa.
Οι αγώνες χρειάζονται υπομονή. Αφού οι επόπτες τακτοποιούν σε επιτρεπτές θέσεις τις ορδές των θεατών, η ειδική ξεκινά. Οι οδηγοί εκκινούν και αφού αναπτύσσουν μεγάλη ταχύτητα χάνονται σε δεξιά στροφή.
Η δεύτερη μέρα του αγώνα
Πάλι εγερτήριο τα χαράματα. Ο προορισμός μου είναι για το χωριό Sonesa όπου σκοπεύω να δω τις SS7 και SS10 (δεύτερο πέρασμα της SS7).
Ακολουθεί περπάτημα για μερικά χιλιόμετρα μέσα στο σκοτάδι και τις λάσπες. Αφού υπέμεινα τη μυρωδιά από τα μερακλίδικα τσιγάρα των Ισπανών που στριμώχτηκαν δίπλα μου, η ειδική ξεκίνησε.
Σύντομα απογοητεύτηκα γιατί απλώς έβλεπα τα αγωνιστικά να περνούν με κάποια 150+ χιλιόμετρα την ώρα για ελάχιστα μόνο δευτερόλεπτα. Τότε ήταν που κατάλαβα ότι αν θέλω να παρακολουθήσω το δεύτερο πέρασμα της ειδικής από κάποιο καλύτερο σημείο, έπρεπε να λάβω δράση άμεσα. Μόλις πέρασαν και τα R2, εγκατέλειψα το σημείο.
Χρειάστηκε να περπατήσω χιλιόμετρα για να βρω μια θεαματική στροφή. Τα κατάφερα αλλά έπρεπε να πληρώσω το τίμημα της τρίωρης αναμονής. Μετά από τρεις απελπιστικές ώρες όπου κοίταζα το υπερπέραν (ευτυχώς είχαμε και πέρασμα ιστορικών αυτοκινήτων ενδιάμεσα), ανταμείφθηκα γιατί αυτή τη φορά επέλεξα σωστά και πλέον παρακολουθούσα τα αυτοκίνητα από εκπληκτικό σημείο
Εικόνες σαν κι αυτήν σε αποζημιώνουν για το ταξίδι, το περπάτημα, την αναμονή στα βουνά, το κόστος. Μια ανάσα απ’ ό,τι σημαντικό συμβαίνει στο motorsport
Οι φουρκέτες, τα ντόνατς και άλλα επιδόρπια
Το πρόγραμμα την Κυριακή, την τελευταία ημέρα του αγώνα, περιλαμβάνει τις ειδικές SS14 και SS16 Riudecanyes. Ναι, σωστά, εκεί όπου γίνονται τα πασίγνωστα roundabouts στις μικρές στρογγυλές πλατείες.
Τα πράγματα πήγαν να ξεφύγουν όταν Καταλανοί άρχισαν να κρεμούν πανό για την ανεξαρτησία της Καταλονίας. Αυτό που είδα ήταν πως η πλειοψηφία των θεατών τους αποδοκίμαζε έντονα. Μου έκανε εντύπωση γιατί θα περίμενε να συμβεί το αντίθετο. ίσως, όμως, αυτό να εξηγείται από την έλευση Ισπανών από όλη την υπόλοιπη ισπανία για να παρακολουθήσουν το ράλι
Εν πάσει περιπτώσει, κατάφερα να στριμωχτώ και να έχω θέα προς τα «πλατειάκια». Εκεί όπου αν είμαστε τυχεροί θα δούμε και μερικά ντόνατς.
Τελικά η θέση που επέλεξα ήταν εξαιρετική αφού απόλαυσα για τελευταία φορά τα περάσματα των αγωνιστικών θεριών από τον κυκλικό κόμβο πλαγιολισθαίνοντας.
Το νέο καυτό όνομα στα Ράλι Καταλονίας, ο Kalle Rovanpera, μας αποζημίωσε. Είναι αυτός που έκανε περισσότερα ντόνατς απ’ το επιτρεπόμενο. Όλα έγιναν μέσα σε σύννεφα καπνού απ’ τα λάστιχα που υπέφεραν.
Στην επόμενη και τελευταία ειδική, ο Neuville εξασφαλίζει τη νίκη αλλά ο Tanak με ασύλληπτη οδήγηση καταλαμβάνει τη δεύτερη θέση μόλις 0,4s μπροστά από τον Dani Sordo και στέφεται παγκόσμιος πρωταθλητής κάνοντας τους χιλιάδες Εσθονούς να παραληρούν.
Φτάνω στο σέρβις παρκ και στις εγκαταστάσεις της Toyota για να δω την ιστορική στιγμή της στέψης του νέου Παγκόσμιου Πρωταθλητή Ott Tänak.
Είναι σημειολογικά μία σημαντική κατάκτηση. Το Παγκόσμιο Πρωτάθλημα οδηγών απ΄τον Ott Tänak έρχεται μετά από 15 χρόνια κυριαρχίας των Γάλλων Loeb και Ogier
Μόλις μαθαίνω και και τις φήμες ότι ο Εσθονός αποχωρεί από τη γιαπωνέζικη εταιρεία για να γίνει ομόσταυλος των Neuville, Loeb και Sordo στην Hyundai! Οι φήμες επιβεβαιώθηκαν στις ειδήσεις λίγο αργότερα.
Η επίγευση και το Ακρόπολις
Το συμπέρασμά μου απ΄το ταξίδι στο Ραλί Καταλονίας είναι πως επρόκειτο για ένα εξαιρετικά οργανωμένο ράλι. Για την ιστορία, είναι και το τελευταίο μικτό – τουλάχιστον για τα επόμενα χρόνια.
Το Ράλι Καταλονίας θα λείπει από το καλεντάρι του 2020 αλλά θα επιστρέψει το 2021 ως αποκλειστικά ασφάλτινο.
Ελπίζω κάποτε να επιστρέψει το Ράλι Ακρόπολις στο WRC. Ελπίζω. Έτσι ώστε να μπορούμε να απολαμβάνουμε τα σύγχρονα αγωνιστικά που ενσωματώνουν απίστευτες τεχνολογίες και στην πατρίδα μας.
Προς το παρόν, τα ζητήματα είναι γνωστά. Το Ράλι Ακρόπολις, με διάφορες δικαιολογίες, όχι απλώς δεν είναι στο πρόγραμμα του WRC αλλά ούτε σε αυτό του ERC.
- Διάβασέ το: Στο Ράλι Ακρόπολις χωρίς Wi-Fi
Photo: Βαγγέλης Κουσίδης / 4Drivers
Το 4Drivers δεν ταυτίζεται κατ΄ανάγκην με τις απόψεις των αρθρογράφων που φιλοξενεί, ενώ, ταυτόχρονα, ενθαρρύνει την ελευθερία γνώμης των contributors προς μια ευρύτερη αντίληψη της αυτοκίνησης.