Ο Jukka Honkavuori είναι ένας από τους επίσημους οδηγούς του Porsche Driving Experience. Ένας εκπαιδευτής που ξέρει να σε διδάξει το κάτι παραπάνω της οδήγησης. Αλλά και ένας ωραίος άνθρωπος. Αυτή είναι η συνέντευξη, κάπου στο διάλειμμα με το GT3 στην πίστα των Σερρών
Ο Jukka Honkavuori με το λευκό 911 GT3 έκανε ένα εξαιρετικό γυρολόγιο στην πίστα των Σερρών (1:23.9) όταν βρεθήκαμε για την εκπαίδευση ενός πελάτη που ήθελε να μάθει περισσότερα για το νεοαποκτηθέν αυτοκίνητό του
Έχουμε 20 λεπτά της ώρας να πιούμε ένα καφέ και να κουβεντιάσουμε με τον Φινλανδό Jukka Honkavuori. O 27χρονος είναι εργοστασιακός οδηγός της Porsche, έχει στο βιογραφικό του το πρωτάθλημα Porsche Cup Φιλανδίας.
Σεμνός και δεκτικός να απαντήσει σε κάθε ερώτηση που έχει να κάνει με αγωνιστική και ασφαλή οδήγηση.
Γρηγόρης Γρηγοριάδης – Ποια είναι η σχέση σου με τα kart;
Jukka Honkavuori – Ξεκίνησα τo karting όταν ήμουν 5 ετών. Είναι σπουδαίο στο να μαθαίνεις τα βασικά αλλά και στο να διατηρείς την οδηγική αίσθηση καθώς ωριμάζεις.
Γ.Γ. – Τι μπορεί να κάνει κάποιος που πηγαίνει σε track days ώστε να βελτιώσει τους χρόνους του και να είναι πιο ασφαλής;
J.H. – Συχνά, πολλoί οδηγοί που ασχολούνται με track days δεν αντιλαμβάνονται πως κάνουν λάθη τα οποία μπορεί να «αναστατώνουν» το αυτοκίνητο ή να «κατηγορούν» το αυτοκίνητο ή το στήσιμό του.
Το πρώτο μέρος της βελτίωσης για οδήγηση σε πίστα είναι να βρεις κάποιον με μεγάλη εμπειρία που θα σου δείξει τι κάνεις λάθος ώστε να αρχίσεις να βελτιώνεις την οδηγική σου τεχνική βήμα-βήμα.
Πρέπει να έχεις υπομονή. Πάρε το χρόνο ώστε να συγκεντρώνεσαι στη βελτίωση της τεχνικής σου αντί να «ορμάς» κατευθείαν στην πίστα. Δούλεψε στα μικρά κομμάτια που απαρτίζουν την τεχνική και ο γρίφος θα λυθεί στην πορεία. Τότε είναι που το χρονόμετρο θα αρχίσει να επιβεβαιώνει τη βελτίωση
Γ.Γ. – Τι μπορούμε να πούμε για τις στροφές;
J.H. – Θα μπορούσα να πω πολλά για την τεχνική των στροφών. Όλα ξεκινούν από τη σωστή οδηγική γραμμή και από την κατανόηση της κάθε στροφής. Ποια είναι, κάθε φορά, η σωστή γραμμή; Έχει η πίστα ανωμαλίες;
Στη συνέχεια, ξεκίνα να εντοπίζεις τα σημεία φρεναρίσματος και να μάθεις την τεχνική του trail braking ώστε να μπορείς να αξιοποιείς το μέγιστο στην έξοδο (σ.σ. πρόκειται, πάντως, για μια τεχνική που ιδιαίτερα αξιοποιείται σε αυτοκίνητα με κατανομή βάρους ανάλογου της Porsche 911).
Το trail braking (σ.σ. στο οποίο έχουμε αναφερθεί διεξοδικά εδώ) είναι μια σπουδαία τεχνική που σε βοηθά να φρενάρεις πιο «βαθιά» μέσα στην καμπή και να φορτίσεις περισσότερο τον εμπρόσθιο άξονα ενώ ταυτόχρονα στρίβεις το τιμόνι.
Tο trail braking χρησιμοποιείται πολύ στην αγωνιστική οδήγηση αλλά χρειάζεται πολλή εξάσκηση ώστε να αντιληφθείς πότε πρέπει να υποχωρείς από το φρένο και πόσο γρήγορα. Αποτελεί μια από τις τεχνικές στις οποίες εστιάζουμε πολύ στα μαθήματα οδήγησης.
Επίσης, το πώς κοιτάζεις είναι πολύ σημαντικό. Πρέπει πάντα να κοιτάζεις μακριά ώστε να είσαι έτοιμος για την επόμενη γραμμή, το σημεία φρεναρίσματος. Θυμίσου πως ο τρόπος που κοιτάς παίζει μεγάλο ρόλο. Να κοιτάς εκεί που θες να πας.
Είναι σημαντικό να καταλάβει ο οδηγός πως η έξοδος από την καμπή είναι σημαντικότερη και θα πρέπει να διασφαλίζει τη μέγιστη δυνατή ταχύτητα εξόδου αντί να «επιτίθεσαι» στην είσοδο της καμπής, χάνοντας συχνά έτσι το apex (σ.σ. την κορυφή ή κέντρο της στροφής) και τη γραμμή εξόδου. Επίσης, πρέπει να διασφαλίζεις πως τα χέρια και τα πόδια σου συντονίζονται σωστά ώστε να στρίβεις το τιμόνι με προοδευτικό τρόπο και να πετυχαίνεις τη στρωτή έξοδο από την καμπή
Γ.Γ. – PDK vs χειροκίνητο κιβώτιο. Τι προτιμάς;
J.H.– Αυτή είναι καλή ερώτηση. Στη δική μου περίπτωση, εξαρτάται από το αυτοκίνητο. Αγαπώ το χειροκίνητο κιβώτιο αλλά αν θέλω να είμαι στην πίστα βελτιώνοντας τους χρόνους μου σίγουρα θα επέλεγα PDK.
Γ.Γ. Κάποιες τελευταίες συμβουλές για τους αναγνώστες του 4Drivers;
J.H. – Όσο περισσότερα μαθαίνεις, τόσο περισσότερο το διασκεδάζεις. Κάνε μαθήματα, διάβασε για τις τεχνικές οδήγησης και έτσι θα μπορέσεις να αντλήσεις όλο και περισσότερα από τις δυνατότητες του αυτοκινήτου σου. Όταν θα αποκτήσεις ακόμα περισσότερο έλεγχο του αυτοκινήτου σου, το γυρολόγιο θα βελτιωθεί. Στην πραγματικότητα, είναι μια πολύ ανταμειφτική εμπειρία.
Do you speak english?
Grigoris Grigoriadis – What’s your relationship with karting?
Jukka Honkavuori – I started karting when I was 5 years old. It’s great for learning the basics but also maintaining the driving feeling as you mature. Teaches you a lot about driving technique.
G.G. – What a track-day driver can do to get better lap times and be safer?
J.H. – Often track day drivers do not realise that they’re doing driving mistakes, which can cause frustration or/and blaming the car set-up or tires. The first part of driving improvement is to get someone with a lot of experience to tell you what you are doing wrong in order to start improving the driving technique step by step.
Patience is also important. Take your time to concentrate improving your technique instead of trying to push for a lap time straight away. Work with small bits and pieces at the time and the pieces of the puzzle come eventually together. This is when the stop watch starts to show different times as well.
G.G. – What about cornering?
J.H. – Improving your cornering technique is something I could write about a lot. It all starts by finding the right driving line and understanding the type of the corner. What would be the right line for it? Ιs the track bumpy?
Then starting to find out the braking points and mastering the trail braking technique in order to get the maximum out of the corner.
Trail braking is a great technique in order to be able to brake later and maintain more grip in the front axle while turning in. This is used a lot in racing world, but needs a lot of practice in order to understand when to start easing off the pedal and how quickly. This is one of the techniques we focus at a lot in our driving events.
Viewing technique is very important also. You should always look far away enough in order to anticipate and plan the next line, braking point etc.
It’s important to understand that the exit is more important so you should always ensure that you maximise the exit speed and line instead of rushing too fast to the corner and missing the apex and exit line.
Also ensure that your hands and feet are working together by unwinding the steering while accelerating smoothly out of the corner to ensure the good balance of the car. Remember that your vision plays a big role. Remember to look where you want to go.
G.G. – PDK vs manual gearbox. What do you prefer?
J.H. – That’s a good one… In my case, really depends on the car. I love manual gearbox but if I would drive a lot on a race track improving my lap times I would go definitely for the PDK.
G.G. – Any suggestions for the readers of 4Drivers?
J.H. – The more you learn the more fun you will get. Take lessons and read about driving technique so you will get a lot more out of your car’s potential. When you feel more in control of the car, the lap-times will be improved. Actually, it’s a very rewarding experience.
Photo: Jukka Honkavuori / Γ. Γρηγοριάδης / 4Drivers
Το 4Drivers δεν ταυτίζεται κατ΄ανάγκην με τις απόψεις των αρθρογράφων που φιλοξενεί, ενώ, ταυτόχρονα, ενθαρρύνει την ελευθερία γνώμης των contributors προς μια ευρύτερη αντίληψη της αυτοκίνησης.