Οδηγώντας στη βροχή: μια μεγάλη, υγρή ευκαιρία

Post date:

Author:

Category:

bmw z4

 

Προσπαθώντας να οδηγήσεις πραγματικά γρήγορα στο βρεγένο υπάρχουν δύο τινά: ή γίνεσαι καλύτερος ή στουκάρεις. Στην καλύτερη…

Tο βρεγμένο, ειδικά επί του ΣΚΕΕ (Σύλλογος Κατάπτυστων Ελλήνων Εργολάβων), έχει ρίσκο. 

 

Το σώμα του μέσου οδηγού μουδιάζει, κομπιάζει, ζει τον τρόμο. Μην έχοντας καμία αντίληψη του βαθμού πρόσφυσης ή υποψία επικοινωνίας με το μηχάνημα, είναι στην τύχη του θεού του νερού, του aquaplaning, του άγαρμπου τσαρουχώματος ή, στη χειρότερη, αυτής της κουφάλας, του νεκροθάφτη.

 

Κι όμως.

 

Ένας συνειδητοποιημένος οδηγός έχει πεδίο δόξης λαμπρόν και υγρόν να γίνει, ακριβώς εδώ, καλύτερος. Το βρεγμένο, ξαναλέμε ειδικά στην Ελλάδα όπου συνήθως ο συντελεστής τριβής της ασφάλτου ανταγωνίζεται το Disney on Ice, είναι η καλύτερη, πιο ταχύρυθμη και πιο έξυπνη άσκησης αυτοβελτίωσης.

 

Πώς;

1. Να στουμπώσει καλά τον ποπό του στο πίσω μέρος του καθίσματος

Το »popometer», κατά τον μεγάλο γερμανό οδηγό αγώνων, Hans Stuck, είναι το πρώτο αισθητήριο για να καταλάβεις την τυχόν μετακίνηση του αυτοκινήτου. Άρα, δεν πρέπει να είναι σε lazy boy στάση αλλά τέρμα τούρλα πίσω – κάτι σαν το ποτήρι στον αντίστοιχο της Kim Kardashian σε γνωστό εξώφυλλο διεθνούς περιοδικού.

 

2. Να ασκήσει όλη την τέχνη των απαλών inputs

Σε γκάζι, φρένο, τιμόνι, συμπλέκτη, όσο γίνεται πιο μαλακά, tlc κανονικό (tender, love, care), σαν να χαϊδεύεις μωρό. Βασικότατο οι μικρές γωνίες του τιμονιού ώστε να επιτρέπουμε στους τροχούς να εξαντλούν το μάξιμουμ της πρόσφυσής τους. Έχε υπόψιν, πως ακόμα κι η πιο μικρή μεταφορά βάρους, κάποιο lift-off, ειδικά με ελαστικά που ενδεχομένως έχουν ένα βαθμό φθοράς, προκαλεί σπάσιμο πρόσφυσης. Πρόσεχε εκεί έξω.

 

3. Νo gadgets, please

Να κλείσει ραδιόφωνα, sub (μακριά από μας), texting και κάθε είδους απόσπαση προσοχής. Τέλος.

 

4. Να δοκιμάσει το όριο

Δεν σημαίνει να πάει μαλλιοκούβαρα με το καλημέρα αλλά να αρχίσει να τεστάρει με πόσο λίγο παραπάνω γκάζι »σπάει» η πρόσφυση και αρχίζει το γλίστρημα. Θα χρειαστεί να το κάνει αρκετές φορές καθώς η πρόσφυση επί Σ.Κ.Ε.Ε. δεν είναι ίδια παντού.

Ο σκοπός είναι να εντοπίσει δύο πράγματα: το πρώτο είναι το λεγόμενο threshold, το σημείο -σκανδάλη που ξεκινά η ολίσθηση. Το δεύτερο να γευτεί πώς συμπεριφέρεται το αυτοκίνητό του όταν συμβαίνει το προαναφερθέν. Θα αποκτήσει έτσι μια ιδέα της επόμενης αντίδρασης. Ζωοσωτήριον.

Άδεια εθνική, βροχή με το τουλούμι, προειδοποιητικό πλαίσιο (βλ. MQB της VW), ελαστικά σε άψογη κατάσταση και πιστή εφαρμογή του know-how

5. Να πειραματιστεί με το ESP

Να δει δηλαδή πως ενεργοποιείται το σύστημα ευστάθειας ή έστω του »αντισπίν». Όπως έχουμε ξαναπεί, το πρώτο εφαρμόζεται και στους τέσερις τροχούς ενώ το δεύτερο μόνο στους κινητήριους – για να ξέρουμε τι λέμε και να μην τα συγχέουμε.

Το ζητούμενο εδώ είναι να έχει μπει ήδη σε φάση απώλειας πρόσφυσης (βλ. 4) και να αρχίσει να εντοπίζει πώς θα τον »μαζέψει» και πόσο το ESP.

 

Εν προκειμένω, χρειάζονται τρία πράγματα: το πρώτο είναι περισσότερος χώρος. Που σημαίνει ότι βάζουμε τη »μούρη» όσο γίνεται πιο κοντά στο apex για να έχουμε περισσότερο χώρο προς την εξωτερική της στροφής ώστε όταν επέμβει το ESP να μην έχουμε διανύσει όλο το δρόμο και στολίσουμε το ψυγείο κανενός Scania (ασ’ το καλύτερα, χάλια πτώμα, που λέει και μια γνωστή μου).

 

Το δεύτερο είναι περισσότερη γενναιότητα. Που σημαίνει πως θέλει ένα βαθμό τόλμης να αφήσεις (ακόμα και σε προσθιοκίνητο) την αδράνεια να σε αποσταθεροποιήσει και μετά απ΄αυτό να δεις την επέμβαση του ESP. Αλλά, ως γνωστόν, no guts, no glory.

 

To τρίτο -και ίσως σημαντικότερο- είναι να νικήσει την ενστικτώδη αντίδραση να αφήσει γκάζι ή, ακόμα χειρότερα, να πατήσει φρένο όταν επέμβει το ESP. Το τελευταίο για να ασκήσει τη λειτουργία του χρειάζεται να μην επέμβεις στα φρένα υποκαταθιστώντας τα αλλά να εμπιστευτείς το ίδιο το σύστημα, ότι θα τσιμπήσει μαεστρικά και σε μιλισεκόντς τον κατάλληλο τροχό και θα σε επαναφέρει στην τροχιά αν μείνεις σταθερός ή έστω ελάχιστα πιο light στο δεξί πεντάλ. Κομπρέντε;

 

6. Να πειραματιστεί χωρίς ESP

Το ούλτιμεϊτ, που λένε και στα χωριά μας. Δε γουόριορ οφ ρέϊν που θα πρόσθετε κι ο συγχωριανός. Ήτοι, αφού έχουμε εξασκήσει μετά πίστεως, υπομονής και εγκαρτέρησης όλα, μα όλα τα παραπάνω (βλ.1-5), τότε και μόνο τότε, έχοντας ήδη κτίσει εμπιστοσύνη και ένα βασικό αισθητήριο για το know-how οδηγούμε χωρίς το προστατευτικό »δίχτυ». Λίγο-λίγο και όσο αισθανόμαστε safe ως κατάσταση μυαλού.

bmw z4 m

 Στο πισωκίνητο και με ESP off χρειάζεται προσοχή, ελεγχόμενος δρόμος και προπόνηση. Το αποτέλεσμα είναι εθιστικό και ικανό να σε πάει ένα βήμα παρακάτω. Ή ως καλύτερο οδηγό ή ως χάλια πτώμα

7. Να »διαβάζει» συνεχώς το οδόστρωμα

Για να εντοπίζει περισσότερα λιμνάζοντα ύδατα, πόσο γυαλίζει το γκρι της ασφάλτου, πού μπορεί να βρει περισσότερη πρόσφυση. Βασικό, ενδεχομένως κουραστικό αλλά μέγας παράγοντας ασφάλειας.

 

8. Όχι, να μην κάνει τίποτα απ’ τα παραπάνω

Να πάει σιγά, πολύ σιγά, να μην ξεκινήσει καν την αναζήτηση και να οδηγεί δεξιά, αργά και υπομονετικά. Δεν θα μάθει, δεν θα εξελιχθεί, θα παραμείνει ένας φοβικός και χωρίς αντίληψη οδηγός που ελπίζει πως δεν θα του συμβεί η κακιά η ώρα γιατί έχει παιδιά να μεγαλώσει. Αν κινείται πραγματικά αργά, καλύτερα για όλους.

 

Ελπίζουμε να επιβεβαιωθούν οι ελπίδες του. Αλλά είναι θέμα τύχης.

Photo: Γ. Κούτος / Χ. Καραγιωργάκης / 4Drivers

 

Το 4Drivers δεν ταυτίζεται κατ΄ανάγκην με τις απόψεις των αρθρογράφων που φιλοξενεί, ενώ, ταυτόχρονα, ενθαρρύνει την ελευθερία γνώμης των contributors προς μια ευρύτερη αντίληψη της αυτοκίνησης.

Διαβάστε μας (και) στο Protagon

Ίσως να σ’ αρέσει

Η απαγορευμένη διαφήμιση του Golf. Για τη μάνα σου

Η απαγορευμένη διαφήμιση του Golf πυροδότησε το ίντερνετ. Δεν έχει να κάνει με το αυτοκίνητο. Έχει να κάνει με τη μάνα μου, τη δική σου, τις μελλοντικές

Texting: 21 μέτρα ρίσκου. Πόσο αξίζουν τα μηνύματα;

Κόφ'το, κλείσ' το, άσ' το για αργότερα το κινητό. Υπακοή και σεβασμός απ΄όλους μας, ειδικά τους σκεπτόμενους Πραγματικούς Οδηγούς που οφείλουν να θέτουν το παράδειγμα. 21 μέτρα ρίσκου είναι πολλά

Ο Τζέιμς Χαντ του καλοκαιριού

«Μόλις 45 χρόνια πρόλαβε να ζήσει ο Χαντ. Ήταν αρκετά για να τα κάνει όλα. Να κυνηγήσει το όνειρό του οδηγώντας στο απώγειο του σπορ, τη Φόρμουλα 1. Αλλά και να κοιμηθεί με περισσότερες από 5.000 γυναίκες»

Ford Ranger Raptor. Bad ass με καρότσα

«Η εμπειρία με το Ford Ranger Raptor ήταν ικανή να σε κάνει να βλέπεις ένα pick-up ως κύριο αυτοκίνητο. Αδρεναλίνη με καρότσα. Δεν σου τυχαίνει και κάθε μέρα»

Καθαρόαιμη Lancia Rally 037

Το αυτοκίνητο-σταθμός πουλήθηκε έναντι €770.000...

Γιατί δεν βλέπεις συχνά τις Lotus στο δρόμο;

«Όσο και να γκρινιάζουμε πως θέλουμε αγνά και παρθένα driver's car, όταν έρθει η ώρα να βγουν τα χρήματα απ' την τσέπη βγαίνει ο πιο ασφαλής εαυτός μας στην επιφάνεια. Ελαχίστων εξαιρουμένων. Κάποιων τολμηρών με Lotus, για παράδειγμα»