Οι πιο διάσημες «φτερούγες» που αγαπήσαμε

Post date:

Author:

Category:

Mercedes E190 Evo II

Όχι, δεν είναι φτερούγες κοτόπουλου αλλά οι πιο θρυλικές και τεράστιες αεροτομές της νεότερης ιστορίας. Σε πέντε, απλώς υπέροχα, αυτοκίνητα που ακολουθούν 

Η φτερούγα σε όλο της το μήκος, πλάτος, ύψος. Όταν τη βλέπεις σε σοβαρό αυτοκίνητο, τη δέχεσαι. Όταν τη βλέπεις σε κωμικό, την προσπερνάς με συνοπτικές διαδικασίες


Στα εφηβικά δωμάτια -δεν παίρνω όρκο, μπορεί και μεγαλυτέρων ηλικιακά- ανέκαθεν υπήρξε μία «φτερούγα»

Συνήθως σε αυτοκίνητα-σύμβολα εκκολαπτόμενων boy racers που στόλισαν τοίχους και σηματοδότησαν μια ολόκληρη γενιά.

Σε κάποιες, μάλιστα, περιπτώσεις οι «φτερούγες» κατάφεραν να αλλάξουν τελείως τη φυσιογνωμία κάποιων, κατά τα άλλα, αδιάφορων σχεδιαστικά σεντάν.

Φυσικά, μία καθώς πρέπει αεροτομή σεβαστού μεγέθους δεν αρκεί από μόνη της για να φέρει την «άνοιξη» του χαρακτήρα σε ένα τετράτροχο. 

Αντιθέτως, τράβα κότσαρε μια τέτοια στο πίσω μέρος ενός φιλήσυχου καθημερινού και έχεις εξασφαλίσει περίοπτη θέση στην τράτζικ συνομοταξία του κάγκουρα.

Κοινώς, οι αεροτομές, τα σπόιλερ και τα συμπαρομαρτούντα έχουν νόημα σε δύο περιπτώσεις: η πρώτη είναι όταν όντως προσφέρουν ενεργά αεροδυναμικά στοιχεία, ειδικά στις υψηλές ταχύτητες. Και η δεύτερη να είναι η ορίτζιναλ, γνήσια εκδοχή ενός ξεχωριστού αυτοκινήτου. Κάποιου, δηλαδή, όπως τα παρακάτω που αγαπήσαμε

Subaru Impreza

Subaru 22 B

Θα μπορούσε να ειπωθεί πως το Impreza είναι ο πνευματικός πατέρας της κλασικής, ιαπωνικής φτερούγας που μεταμόρφωσε ένα απλό τετράπορτο σε αντικείμενο πόθου.

Η χαρακτηριστική μεγάλη αεροτομή ξεχώριζε από μακριά, σε συνδυασμό με το υπόλοιπο body kit που συνόδευε τις γρήγορες εκδόσεις του.

Στην κεντρική φωτό, το ιερό δισκοπότηρο των Subaru Impreza, το δίθυρο 22Β STi που είχε και όλο το υπόλοιπο μηχανολογικό αλλά και οπτικό μενού.

Το επιθετικό στάιλινγκ επιμελήθηκε ο βρετανός σχεδιαστής Πίτερ Στίβενς ο οποίος πρόσθεσε πιο τονισμένους θόλους, έναν προφυλακτήρα με επιρροές από το WRC και, φυσικά, μία ευμεγέθη και ρυθμιζόμενη πίσω αεροτομή.

Αμαξάρα για πάντα.

Photo: subaru.gr


Mercedes-Benz 190Ε 2.5-16 Evolution II

Mercedes E190 Evo II

Τεράστια, τετράγωνη, επιβλητική.

H Mercedes με την έκδοση Εvo II μπήκε στο πάνθεον των πιο αρρενωπών σεντάν της πρόσφατης ιστορίας.

Βασισμένη στη γνωστή 190Ε και έχοντας ήδη αρχικά την έκδοση 2.3-16, παρουσίασε την πιο σκληροπυρηνική εκδοχή με αυτήν που βλέπετε.

Η αεροτομή εξελίχθηκε σχεδιαστικά σε συνεργασία με τoν μηχανολόγο Ρούντιγκερ Φόουλ, που άρχισε από το 1977 να εργάζεται για την εταιρεία καθώς και τη Sauber, και έναν καθηγητή από το Πανεπιστήμιο Τεχνολογίας της Στουτγάρδης.

Για αεροδυναμική ισορροπία τοποθετήθηκε και μία μπροστινή αεροτομή η οποία, επιπλέον, ήταν ρυθμιζόμενη. Πιο «μάτσο» πεθαίνεις.

Photo: mercedes-benz.gr


Ford Escort RS Cosworth

Ford Escort Cosworth

Aπό το Φεβρουάριο του 1992 έως τον Δεκέμβριο του 1995 το βενζινοαίματο πλήθος είχε βρει το Ford της καρδιάς του.

Τελικά παρήχθησαν 7.145 αντίτυπα και το καλούπι έκλεισε. Όσοι πρόλαβαν, το Cosworth είδαν.

Χαρακτηριστική δε η ‘’bigger than life’’ πίσω αεροτομή, κάτι σα φτερούγα φάλαινας, σε ένα αυτοκίνητο που κατασκευάστηκε για τη σχετική ομολογκασιόν στο WRC.

Η σχεδίασή της είχε επηρεαστεί από το γερμανικό μαχητικό αεροπλάνο Fokker Dr.I Triplane με το οποίο, για την ιστορία, ο «Κόκκινος Βαρόνος», ο Μάνφρεντ φον Ριχτχόφεν, ο κορυφαίος πιλότος του Α΄ Παγκοσμίου Πολέμου, είχε καταρρίψει 80 εχθρικά αεροσκάφη.

Όπως υποδήλωνε το όνομα του αεροπλάνου, ήταν ”triplane”, δηλαδή με τρία φτερά, και έτσι αρχικά σχεδιαζόταν να είναι και η φτερούγα του Cosworth.

Τελικά, έγινε ”biplane”, με δύο δηλαδή επίπεδα αεροτομής. Πάλι καλά… Αφού ήδη έτσι, με τα δύο, δυσκολεύεσαι να δεις από τον εσωτερικό σου καθρέφτη. Φαντάσου να είχε και τρία.

Photo: 4Drivers / Boris Pilipenko

Οδηγούμε Ford Escort Cosworth: το μπλε του Πραγματικού Οδηγού

Ford Escort Cosworth δοκιμή

Porsche 911 GT3 RS

Porsche 911 GT3 RS 997

Γενικά και αξιωματικά, η πίσω αεροτομή είναι ζωτικής σημασίας για την ευστάθεια ενός 911. Είναι το σχήμα που την επιβάλλει για λόγους σταθερότητας.

Εξ ου και δεν υπάρχει κανένα 911 εδώ και δεκαετίες που να μην είναι εφοδιασμένο με μια τέτοια.

Συχνά ανακλινόμενη, όπως συνήθως στα Carrera, και άλλες φορές σταθερή. Και εντυπωσιακά μεγάλη. Θα μπορούσες να την πεις και «απλώστρα». Ή για να ακουμπάς το φαγητό σου, αν θες να τσιμπήσεις κάτι στο πόδι.

Στην έκδοση GΤ3 RS 4.0 που βλέπετε, αυτήν που ήταν η κορυφαία στιγμή στο σασί μιας ατμοσφαιρικής 997, δείχνει όσο χρειάζεται αγωνιάρικη αλλά και εξόχως λειτουργική.

Στην τελευταία και πιο πρόσφατη μετανσάρκωση της GT3 RS με κωδικό ‘’992’’, τουλάχιστον στα δικά μου μάτια, είναι υπερβολικά υπερβολική για χρήση δρόμου. Γούστα.

Photo: porsche.gr


Mitsubishi Lancer Evo Tommi Makinen

Mitsubishi Lancer Evo Tommi Makinen

Βασισμένο στο σασί του Evo 6, το ”Tommi” ή ”ΤΜΕ”, όπως συχνά αποκαλείται, εκφράζει την πιο εμβληματική στιγμή των Evo της ιαπωνικής εταιρείας.

Φυσικά με αεροτομές και όλο το πακέτο που παραδοσιακά συνόδευσε τα κορυφαία Lancer που είδαμε στη νεότερη ιστορία.

Το Tommi υποστήριζε το οπτικό εφέ με όλο το σύμπαν μιας καθαρόαιμης rally replica, με τουρμπίνα τιτανίου, εξελιγμένο Active Yaw Control, πιο γρήγορο σύστημα διεύθυνσης, ακαριαίες αντιδράσεις, δύναμη και ξέσκισμα από το θρυλικό τετρακύλινδρο με τον κωδικό ‘’4G63’’.

Η φτερούγα στην επίσημη εκδοχή της, όπως και σε όλα τα υπόλοιπα Lancer Evo της εταιρείας. Οι τέσσερις πόρτες είναι σκέτο άλλοθι. Και μία να είχε, το Evo θα εκπλήρωνε το στόχο του. 

Photo: mitsubishi.gr

Gone but not forgotten

Toyota Celica GT4

BMW M3 Evo 2 (E36)

Ford Sierra Cosworth

Ferrari F40

Dodge Viper ACR

Honda Civic Type R (FK8)

Koenigsegg One:1

McLaren Senna

Plymouth Superbird

Dodge Charger Daytona

Lamborghini Countach LP500S


Το 4Drivers δεν ταυτίζεται κατ΄ανάγκην με τις απόψεις των αρθρογράφων που φιλοξενεί, ενώ, ταυτόχρονα, ενθαρρύνει την ελευθερία γνώμης των contributors προς μια ευρύτερη αντίληψη της αυτοκίνησης.

Διαβάστε μας (και) στο Protagon

Διαβάστε μας (και) στο Autotypos

Ίσως να σ’ αρέσει