Ωδή στην Tyrrell P34 με τους 6 τροχούς. Μορφή του motorsport

Post date:

Author:

Category:

Η θρυλική, εξάτροχη Tyrrell P34 δεν χρειάστηκε να προσπαθήσει πολύ για να μείνει στην ιστορία της F1 ως το πιο διαφορετικό μονοθέσιο που υπήρξε ποτέ

Ακόμα και να μην είχε κάποιος ιδέα από F1, θα ξεχώριζε από μακριά την Tyrrell P34. Τέσσερις τροχοί μόλις 10 ιντσών μπροστά και δύο «κανονικοί» πίσω. Το δημιούργημα του επικεφαλής σχεδιασμού της ομάδας, Derek Gardner, ξεχώριζε από μακριά


H P34 πρωτοεμφανίστηκε στο grid το 1976. Ήταν ένα μονοθέσιο διαφορετικό απ’ όλα τα άλλα. Και είχε τη δική του λογική. Οι μικροί μπροστινοί τροχοί εξασφάλιζαν μικρότερη αεροδυναμική αντίσταση

Και ό,τι έχανε η Tyrrell σε μηχανική πρόσφυση λόγω των μικρότερων τροχών το πρόσθετε άλλο ένα ζευγάρι. Επίσης ίδιους. Μόλις 10 ίντσες.

- Διαφήμιση-

Με αυτόν τον ευφυή τρόπο το επαναστατικό μονοθέσιο είχε το επιπλέον πλεονέκτημα της μεγαλύτερης επιφάνειας δίσκων στα φρένα.


Υπήρξαν και άλλοι που πειραματίστηκαν με τους έξι τροχούς. Η Ferrari, η March, η Williams ακολούθησαν. Άλλωστε η Tyrrell P34 είχε κάνει θετικές εμφανίσεις με το που παρουσιάστηκε. Η διαφορετική προσέγγιση των άλλων ομάδων που έσπευσαν να τη μιμηθούν ήταν πως προτίμησαν να βάλουν τους επιπλέον δύο τροχούς στον πίσω άξονα για ακόμα μεγαλύτερη πρόσφυση στις εξόδους των στροφών.

Tyrrell P34

Η Tyrrell κατέβηκε στην πίστα και κέρδισε, μάλιστα, και βαθμούς. Έκανε το 1-2 στο Σουηδικό Grand Prix με τους Jody Scheckter και Patrick Depailler. Όπως και την 3η και 4η θέση στο Πρωτάθλημα της F1. Αυτά δε συνηθίζονται σε πρωτοεμφανιζόμενα μονοθέσια που λογικά θα είχαν προβλήματα νεότητας


Το τέλος της διαφορετικότητας

Προς το τέλος, όμως, της σεζόν το εξάτροχο όραμα άρχισε να σβήνει. Πρώτα και κύρια, πρακτικά: η εξέλιξη των ελαστικών για αυτή τη διάσταση (10 μόλις ίντσες) δεν είχε προχωρήσει όσο χρειαζόταν.

Το τελικό χτύπημα ήρθε το ’83 όταν οι κανονισμοί επέβαλλαν τέσσερις τροχούς σε μονοθέσιο της F1. Και μόνο τέσσερις.

Το παρακάτω βίντεο έχει ενδιαφέρον. Δείχνει από μια μοναδική οπτική το μονοθέσιο, τον επιλογέα δεξιά (ναι, υπήρχαν ακόμα τέτοιοι) και τη φυσική προσπάθεια του οδηγού, του Patrick Depailler, χωρίς διαγαλαξιακά ηλεκτρονικά.


Άγγελος Τσιαπάρας

Photo: f1 archives

Το 4Drivers δεν ταυτίζεται κατ΄ανάγκην με τις απόψεις των αρθρογράφων που φιλοξενεί, ενώ, ταυτόχρονα, ενθαρρύνει την ελευθερία γνώμης των contributors προς μια ευρύτερη αντίληψη της αυτοκίνησης.

Διαβάστε μας (και) στο Protagon

Ίσως να σ’ αρέσει