Ο πακτωλός των χρημάτων που προσέφεραν οι Τούρκοι διοργανωτές δεν άφησε ασυγκίνητη τη FIA, οπότε, με συνοπτικές διαδικασίες το Ράλι Τουρκίας επέστρεψε στο καλεντάρι του Παγκόσμιου Πρωταθλήματος Ράλι 2018 μετά από πολυετή απουσία
Αφού το Ράλι Ακρόπολις εξακολουθεί (όπως φαίνεται για πολύ καιρό ακόμα) να απουσιάζει από το πρόγραμμα του WRC, το Ράλι Τουρκίας ήταν η αμέσως επόμενη περισσότερο προσιτή επιλογή για κάποιον που διαμένει στην Ελλάδα.
Αποφασίζω, λοιπόν, να μεταβώ στη γείτονα χώρα για να κάνω αυτό που με κάνει ευτυχισμένο: να βλέπω θηριώδη αγωνιστικά αυτοκίνητα να αναπτύσσουν μεγάλες ταχύτητες χαρίζοντας άπλετο θέαμα.
- Πέμπτη 13/9 (Super Special Stage)
Το πρωί της 13ης Σεπτεμβρίου, παίρνω την πρωινή πτήση για τη Ρόδο. Μετά την αποβίβαση στο νησί των Ιπποτών, ακολουθεί η επιβίβαση σε πλοίο που πραγματοποιεί το δρομολόγιο Ρόδος-Μαρμαρίδα. Λόγω καθυστερήσεων, δεν προλαβαίνουμε να αφήσουμε αποσκευές, οπότε κατευθυνόμαστε στο κέντρο της Μαρμαρίδας για την βραδινή υπερειδική.
Η βροχόπτωση δε μας πτόησε αλλά το γενικό black out μας ανησύχησε! Ευτυχώς, σε λίγο το ρεύμα επανήλθε και όλα ήταν έτοιμα για την εκκίνηση. Καθώς ψάχνω να βρω ένα σημείο να παρακολουθήσω τα αγωνιστικά, μένω έκπληκτος από τον αριθμό των χιλιάδων θεατών που κρέμονταν σαν τσαμπιά από σταφύλια στις δίμετρες (απαράδεκτη κίνηση των διοργανωτών) σιδεριές.
Άνθρωποι βρίσκονταν σε ταράτσες, μπαλκόνια, ανεβασμένοι σε κολώνες και σε οποιοδήποτε σημείο μπορούσε να τους εξασφαλίσει καλύτερη θέα. Αφού κατάφερα σχεδόνπαλεύοντας να βρω ένα σημείο που θα μπορούσα να δω έστω και ελάχιστα τη δράση, περίμενα υπομονετικά να ξεκινήσει το Ράλι Τουρκίας 2018
Πολύ σύντομα, τα αγωνιστικά αυτοκίνητα περνάνε από μπροστά μας το ένα μετά το άλλο αναπτύσσοντας ταχύτητα στην ευθεία, αναπηδώντας σε αλματάκι κάτω από τη φουσκωτή «πύλη» της Red Bull και στη συνέχεια παίρνουν δεξιά στροφή πλαγιολισθαίνοντας!
Η στιγμή της βραδιάς ήταν όταν ο Ogier προσγειώθηκε με τη «μύτη» του Fiesta μετά το αλματάκι και στη συνέχεια έχασε τα φρένα με αποτέλεσμα να καταλήξει στα προστατευτικά πλαστικά χάνοντας αρκετά δευτερόλεπτα!
- Παρασκευή 14/9 (SS4 Cicekli & SS6 Ula)
Ξύπνημα στις έξι, αναχώρηση στις εφτά για το χωριό Cicekli όπου θα γινόταν η 3η ειδική της ημέρας. Φτάνουμε στο κατάφυτο χωριό και οι μόνοι που μας υποδέχονται είναι Τούρκοι αστυνομικοί με αυτόματα όπλα. Κανείς άλλος δεν ήταν παρών, ίσως επειδή η σχετική ειδική απουσίαζε από το επίσημο πρόγραμμα του αγώνα.
Ακολούθησε πεζοπορία στο δάσος με σκοπό την εύρεση του καταλληλότερου σημείου. Μετά από μια ώρα περίπου αναμονής, και αφού στο μεταξύ είχαν έρθει ελάχιστοι θεατές, παρακολούθησαμε τα WRC αυτοκίνητα να έρχονται προσφέροντας θέαμα …και πολλή σκόνη.
Αρκετοί οδηγοί πέρασαν προσεκτικά καθώς ήταν η 1η ειδική της ημέρας και υπήρχε ο φόβος της φθοράς των ελαστικών … και του αγνώστου μιας και δεν είχαν επιτραπεί δοκιμές στο Ράλι Τουρκίας. Ξεχώρισε ο Mikkelsen που τελικά σημείωσε και τον καλύτερο χρόνο!
Έπειτα, επισκεπτόμαστε το χωριό Ula όπου ο ιμάμης έψελνε τρυπώντας μας τα αυτιά προσπαθώντας να φτάσουμε στην 4η ειδική της ημέρας. Φτάνουμε στο χώρο της ειδικής και επιλέγουμε ένα εκπληκτικό σημείο από το οποίο μπορούμε να βλέπουμε τα αυτοκίνητα για σχεδόν ένα λεπτό
Θόρυβος ακούγεται και ο Neuville περνά από πίσω μας, πέφτοντας σε κατηφορική δεξιά στροφή και σε διαδοχική αριστερή η οποία ακολουθείται από μεγάλη ευθεία που τελειώνει σε θεαματική είσοδο σε δεξιά ανηφορική στροφή!
Απολαμβάνουμε τη δράση, εκστασιασμένοι από τις προσπάθειες των οδηγών των WRC και R5 αγωνιστικών! Ήταν αναμφίβολα μια από τις καλύτερες εμπειρίες μου σε ράλι γιατί συνδύαζε θέαση από πολύ κοντά και πανοραμικά! Θα μπορούσα, ίσως, να τη συγκρίνω με την ακροπολική ειδική της Θήβας
- Σάββατο 15/9 (SS9 Datca & SS13 Icmeler)
Το πρωινό του Σαββάτου μάς βρίσκει στην όμορφη παραθαλάσσια πόλη της Datca ψάχνοντας απεγνωσμένα για ένα freddo espresso. Δυστυχώς, ήπιαμε αναγκαστικά κάτι που μας σέρβιραν ως καφέ και πήραμε τον δρόμο για την ειδική διαδρομή Datca.
Ήταν αποτυχημένη επιλογή η συγκεκριμένη ειδική καθώς δεν είχε απολύτως κανένα σημείο για να καθίσουν οι θεατές και αναγκαστήκαμε να κάνουμε ορειβασία κουτρουβαλώντας σε βράχια και πεύκα για να μπορέσουμε να δούμε από μακρινή απόσταση τα αγωνιστικά αυτοκίνητα
Βέβαια, οι διοργανωτές παρείχαν με αντίτιμο 50 ευρώ τη δυνατότητα να δεις μέρος της ειδικής …από καράβι! Άλλη μια αποτυχημένη επιλογή, κατά τη γνώμη μου, με μόνο στόχο τον εντυπωσιασμό.
Αφού καήκαμε από τον ήλιο και τραυματιστήκαμε ελαφρά από την προσπάθεια κατάβασης, πήραμε το δρόμο για το Icmeler. Η ειδική Icmeler βρισκόταν δίπλα στο service park και πρόσφερε θέα σε μικρό ασφάλτινο κομμάτι που κατέληγε σε δεξιά κλειστή στροφή με είσοδο ξανά σε χώμα.
Η κούραση από την Datca μάς κατέβαλε σύντομα, οπότε μόλις πέρασαν τα αποδεκατισμένα WRC αναχωρήσαμε.
Οι Ogier και Neuville είχαν εξόδους με αποτέλεσμα να εγκαταλείψουν ενώ το αυτοκίνητο του Breen κάηκε ολοσχερώς. Ο Mikkelsen πέρασε μετά τα R5 καθώς πάλευε να επισκευάσει προβλήματα του Hyundai χάνοντας πάρα πολύ χρόνο, κάτι που είχε ως αποτέλεσμα να επωφεληθεί η Toyota. O Tanak και ο Latvala που μέχρι τότε δεν μπορούσαν να φανούν ανταγωνιστικοί, ξαφνικά πέρασαν μπροστά κάνοντας το 1-2!
- Κυριακή 16/9 (Power Stage)
Η τελευταία μέρα του ταξιδιού μας δυστυχώς έφτασε… Με βαριά καρδιά, πάμε στο service park να δούμε την Power Stage. Καθώς φτάνουμε εκεί, μας ενημέρωσαν ότι κανείς «μη V.I.P.» δε θα δει την ειδική καθώς επίκειται επίσκεψη Ερντογάν…
Αναγκαστικά, γίναμε VIP πληρώνοντας 20 ευρώ και πήραμε θέση στις κερκίδες. Ξαφνικά, εκατοντάδες (αν όχι χιλιάδες) αστυνομικοί και στρατιωτικοί καταφθάνουν. Ελικόπτερα και μαχητικά αεροσκάφη πετούν στον ουρανό και ελεύθεροι σκοπευτές αναπτύσσονται στα ψηλά σημεία και στο δάσος.
Ο πρόεδρος της Τουρκίας κατέφθασε!
Επικρατεί χαμός και για λίγο, όλοι ξεχνούν το ράλι, αλλά ο εκκωφαντικός θόρυβος των «θηρίων» των σχεδόν 400 ίππων μάς επαναφέρει στην πραγματικότητα.
Ο Tanak χρειάζεται απλώς να ολοκληρώσει τη διαδρομή για να στεφθεί νικητής σε τρίτο διαδοχικό ράλι! Περνά από μπροστά μας εντυπωσιακά κερδίζοντας το χειροκρότημα όλων και τους αλαλαγμούς των τρελών Εσθονών που τον ακολουθούν παντού
Τέλος, τρέξαμε όλοι κατευθείαν στο χώρο της απονομής όπου ο Ερντογάν παρέδωσε το βραβείο στον Εσθονό νικητή και συνεχάρη τους Latvala και Paddon που κατάφεραν να ανέβουν στο πόντιουμ.
Αυτό ήταν! Άλλη μια περιπέτεια και άλλο ένα ράλι τελείωσε. Με αίσθημα ικανοποίησης, παίρνουμε το ταξίδι της επιστροφής σκεπτικοί.
Στο Ράλι Τουρκίας, επιστρατεύτηκαν χιλιάδες άνθρωποι της διοργάνωσης σε κάθε σημείο βοηθώντας τους θεατές και τους αγωνιζόμενους με περηφάνια για το εθνικό τους ράλι.
Κινητοποιήθηκε όλος ο κρατικός μηχανισμός για να τα καταφέρουν και να κερδίσουν τα οφέλη που ένας αγώνας του WRC προσφέρει. Παρέστη και έκανε την απονομή ο ίδιος ο Πρόεδρος της Τουρκίας! Στο Ράλι Ακρόπολις, τι;
Photo: Ευάγγελος Κουσίδης
Το 4Drivers δεν ταυτίζεται κατ΄ανάγκην με τις απόψεις των αρθρογράφων που φιλοξενεί, ενώ, ταυτόχρονα, ενθαρρύνει την ελευθερία γνώμης των contributors προς μια ευρύτερη αντίληψη της αυτοκίνησης.