Η Lancia Stratos (Tipo 829) ήταν ΤΟ αυτοκίνητο της εποχής. Καμία σχέση με τη συνήθη πρακτική που χρησιμοποιούνταν με αυτοκίνητα μαζικής παραγωγής και πολλαπλών εκδόσεων για να τρέξουν στο ΠΠΡ. Μερικές δεκαετίες αργότερα η ιταλική εταιρεία επιχειρεί την αναγέννησή της με ένα 100% ηλεκτρικό Ypsilon. Σύμφωνοι. Η Lancia κάποτε. Τόμος Νο 73
Η Lancia Stratos, αυτή τη φορά βαμμένη στα κόκκινα, στο ΙΒ’ Ράλλυ Πελοποννήσου, στις 14 Μαρτίου 1983. Ιπτάμενη ιταλίδα
H Lancia Stratos ήταν μία κατηγορία μόνη της. Εξ ορισμού αγωνιστική κατασκευή και όχι απλώς εξέλιξη επί βάσης σειράς. Κεντρομήχανη και προφανώς πισωκίνητη, όπως ήταν ο κανόνας την περίοδο εκείνη πριν την επέλαση του οδοστρωτήρα που λεγόταν ”quattro”
Πίσω από τις πλάτες του πληρώματος ζούσε ο V6 2,4 λίτρων ως «προίκα» από τη Ferrari και τη Dino. Το αμάξωμα γεμάτο καμπύλες, αρχιτεκτονικά με κοντό μεταξόνιο, ευέλικτη και εστιασμένη αλλά δύσκολη.
Αναπόσπαστο μέρος της σεβάσμιας και πάντα «προχώ» ιταλικής εταιρείας, πριν καταλήξει ως εταιρικό απολειφάδι τα πρόσφατα χρόνια.
Με την ευκαιρία, αξίζει να δείτε το βίντεο με τη Lancia Stratos Group 4 με τον πρώην οδηγό της F1 Ερίκ Κομά να περιγράφει την εμπειρία που έζησε οδηγώντας την.
Η Lancia σήμερα
Πλέον, για να κάνω και τη σύνδεση με το σήμερα, η Lancia επιχειρεί την ανάστασή της εκ νεκρών.
Έστω, των κεκοιμημένων, αφού τυπικά συνέχισε να υπάρχει εμπορικά εντός ιταλικών συνόρων. Εννοείται αμιγώς ηλεκτρικά και με προσπάθειες να επανέλθει στη λεγόμενη premium κατηγορία.
Συγγνώμη, αλλά δεν μπορώ να συγκρατήσω ένα μειδίαμα. Κι αυτό γιατί όταν στο βιογραφικό σου υπήρξε μία Stratos, μία 037, κάποια κυρία που την έλεγαν Deltona και έχουν μεσολαβήσει δεκαετίες από τα ουσιαστικά πράγματα, η σύνδεση δεν είναι καθόλου εύκολη υπόθεση
Το Lancia Ypsilon Edizione Limitata Cassina. Όπως λέει η εταιρεία, είναι 100% ηλεκτρικό, σε 1.906 αντίτυπα και ο σκαπανέας της αναγέννησης της Lancia
Η θρυλική «Μπουμπού» των ελληνικών αγώνων
Η εικονιζόμενη στην κεντρική φωτό Lancia Stratos ήταν αρχικά ιδιοκτησίας «Σιρόκο».
Αργότερα του Νίκου «Μπένι» Μπενβενίστε, ο οποίος ευγενικά είχε παραχωρήσει στο 4Drivers το σχετικό φωτογραφικό αρχείο.
Η ιταλίδα με το ψευδώνυμο «Μπουμπού» ήταν μια δύσκολη περίπτωση. Ήθελε, όπως έλεγαν οι εμπειρότεροι, επιστημονική προσέγγιση στο χειρισμό της. Στοιχείο που διέθετε ένας από τους πιο μεθοδικούς οδηγούς που πέρασαν από τους ελληνικούς αγώνες, ο Τάσος «Σιρόκο» Λιβιεράτος, που αρχικά την έτρεξε
Στη συνέχεια πέρασε στον Νίκο «Μπένι» Μπενβενίστε έχοντας δίπλα του, αρχικά, τον Λώρη Μελετόπουλο (ΕΛ-ΕΜ) και στη συνέχεια τον Κώστα Στεφανή.
Τελικά τη συγκεκριμένη Lancia Stratos πήρε ο Γιάννης «Τζίγγερ» Βαρδινογιάννης. Την έκανε κυρία, «πολιτική» και την έβαλε να ξεκουράζεται στην κόκκινη έδρα του.
Στην εκκίνηση του 29ου Ακρόπολις, το 1982. Ωραίες εποχές για άλλου τύπου μηχανήματα με ατμόσφαιρα γιορτής
Ο «Μπένι» με τη Lancia Stratos στο 3ο Παναθηναϊκό Ράλλυ. Στο δεξί μπάκετ ο «ΕΛ-ΕΜ»
Η Lancia κάποτε. Τόμος Νο 73.
Photo: Αρχείο Νίκου Μπενβενίστε / lancia.com / 4Drivers
Το 4Drivers δεν ταυτίζεται κατ΄ανάγκην με τις απόψεις των αρθρογράφων που φιλοξενεί, ενώ, ταυτόχρονα, ενθαρρύνει την ελευθερία γνώμης των contributors προς μια ευρύτερη αντίληψη της αυτοκίνησης.