Ένα τέρμα insider’s κείμενο για όσα πρέπει να ξέρεις ώστε να κάνεις τη σωστή επιλογή στα επόμενα τακάκια που θες να αλλάξεις

Δεν χρειάζεται να έχεις την εικονιζόμενη 10πίστονη δαγκάνα για να ξέρεις ποιοι ακριβώς παράγοντες συνυπολογίζονται όταν διαβάζεις ένα review για τακάκια. Ψαγμένες λεπτομέρειες για αυτούς τους λίγους που ίσως ενδιαφέρονται σε ένα παράλληλο οδηγικό σύμπαν
Βασικός νόμος μιλώντας για τακάκια: Αν δεν θες να μπλέξεις στα άδυτα των προβληματισμών για το ποιο είναι το «καλύτερο τακάκι» για το αυτοκίνητό σου, πηγαίνεις και βάζεις το ΟΕΜ. Δηλαδή, το Original Equipment Manufacturer. Κοινώς, το χιλιοτραγουδισμένο «μαμά»
Ποια είναι η πεπατημένη
Βάζεις αυτό που προβλέπει ο κατασκευαστής και καθάρισες. Ο κατασκευαστής, φυσικά, δεν τα φτιάχνει μόνος του τα τακάκια. Δεν υπάρχει τακάκι Made by Opel, Citroën ή Ferrari. Υπάρχουν προμηθευτές που φτιάχνουν μόνο τακάκια. Και τέλος.
Επίσης φυσικά, το κάθε τακάκι δεν το προμηθεύει εφ΄όρου ζωής ο ίδιος προμηθευτής. Ως γνωστόν, τέτοιοι υπάρχουν πολλοί – Ferodo, Brembo, Pagid, Textar, ΑΤΕ και ων ουκ έστι τέλος. Η κάθε αυτοκινητοβιομηχανία κάνει τα κουμάντα της, κλείνει τις παραγγελίες της και προμηθεύεται για τα εξουσιοδοτημένα της συνεργεία.
Ουσιαστικά, πέραν της όποιας οικονομικής συμφωνίας, ο κατασκευαστής επιλέγει την πάστα που θεωρεί πως ταιριάζει με το σύστημα φρένων που έχει το τάδε μοντέλο του. Και τα αγοράζει. Και μετά στα βάζει. Συνήθως πιο ακριβά απ΄ό,τι αν ψαχτείς στην αγορά ή στο ίντερνετ για τα ίδιας πάστας τακάκια. Είναι το ταμπελάκι ΟΕΜ, βλέπεις

Η εναλλακτική οδός
Αν δεν θες να πληρώσεις το παραπάνω που λέγαμε, πας και βρίσκεις τι προσφέρουν οι διάφοροι προμηθευτές για το δικό σου αυτοκίνητο. Το πιο ασφαλές είναι με βάση τον αριθμό πλαισίου σου. Ναι, θα γλιτώσεις κάποια χρήματα, είναι αλήθεια. Ίσως και τα μισά λεφτά, αν βάλεις μέσα και την εργασία στο εξουσιοδοτημένο. Been there, done that.
Ο αντίλογος είναι πως δεν μπορείς να είσαι πάντα 100% βέβαιος για το ποια ακριβώς πάστα έχουν τα τακάκια που βρήκες στην ελεύθερη αγορά. Κι αυτό ισχύει ακόμα κι αν η λίστα του μαγαζιού που ρώτησες το «βγάζει» ως κατάλληλο για το συγκεκριμένο αυτοκίνητο που οδηγείς.
Για τι είδους χρήση το θες;
Αυτή είναι μια σούπερ σημαντική ερώτηση. Κανονικά, στην κάνει ο πωλητής στον οποίο απευθύνθηκες. Θες τα καινούργια σου τακάκια για καθημερινή χρήση, για το πήγαινε-έλα της πόλης;
Το θες το τακάκι για πραγματικά γρήγορες διαδρομές (fast road); Το θες για συνδυασμό fast road και ενίοτε πίστα; Ή είσαι πυροβολημένος track addict; Αποφάσισε

Η απάντηση διαφοροποιεί ριζικά την επιλογή σου. Αν βγάλουμε από τη μέση τα δύο παραπάνω άκρα (αστική χρήση / αποκλειστικά πίστα), οι περισσότεροι στους οποίους απευθύνεται αυτό το κείμενο κειμένονται στις δύο ενδιάμεσες χρήσεις.
Και εδώ αρχίζουν τα δύσκολα. Τα υπέρ, τα κατά, η «αρρώστια». Αν διαβάζεις ακόμη το άρθρο και δεν έχεις σιχαθεί το τακάκι και όλο του το σόι, βλέπε παρακάτω.
Να αρχίσει η ψυχανάλυση
Μπαίνεις σε fora, διαβάζεις δεξιά κι αριστερά, ρωτάς, ακούς και στο τέλος μπερδεύεσαι. Απ’ όλους μπορεί να ακούσεις κάτι διαφωτιστικό. Καλό είναι, ωστόσο, να ξέρεις εκ των προτέρων τα 10 στοιχεία από τα οποία κρίνονται τα τακάκια. Κάθε σωστό review, κάθε ψαγμένη αξιολόγηση, σε ένα ιδανικό σύμπαν θα έχει λάβει και τις παρακάτω 10 παραμέτρους υπόψιν.
1. Αντίσταση στην καταπόνηση
Όπερ σημαίνει πόσο αντέχει ένα τακάκι στην παρατεταμένη πίεση. Διατηρεί την αποτελεσματικότητά του ή εμφανίζει γρήγορα σημάδια κόπωσης;
2. «Δάγκωμα» στην αρχική πίεση του πεντάλ
Το «δάγκωμα» δεν αφορά το αγαπημένο μου Ροτβάϊλερ, τον Ντάρκο, αλλά το πόσο άμεσα αισθάνεσαι στο μεσαίο πεντάλ την απόκριση. Δεν υπάρχει πιο ξενερωτικό από ένα αργό σε «δάγκωμα» φρένο. Μιλάμε, όπως σημειώθηκε παραπάνω, για πραγματικά γρήγορη οδήγηση – όχι για το αυτοκίνητο που η γυναίκα σου πάει το παιδί σχολείο.
3. «Δάγκωμα» από κρύο
Επίσης σημαντικός παράγοντας για αυτοκίνητο που χρησιμοποιείται στο δρόμο και όχι αποκλειστικά πίστα. Το αν χρειάζεται, δηλαδή, ζέσταμα το φρένο για να αρχίσει να αποδίδει. Ή αν δεν χρειάζεται και η απόκριση του μεσαίου πεντάλ είναι άμεση ήδη από κρύο. Σημαντικό.
4. Περί βρώμας, σκόνης και άλλων σπαστικών
Αυτή η μαυρίλα που βλέπεις να βγαίνει κάθε φορά που πλένεις τους τροχούς σου είναι απ΄τα τακάκια. Για κάποιους, είναι σημαντικός παράγοντας. Ειδικά σε ακτινωτές ζάντες είναι δύσκολο το καθάρισμα. Για κάποιους άλλους, αποτελεί το τελευταίο που θα κοίταζαν σε καινούργια τακάκια. Αλλά πρέπει να το συμπεριλάβουμε κι αυτό ως παράγοντα, δεν πρέπει;
5. Μαλακό ή σκληρό;
Ούλτρα σημαντικό στοιχείο πριν την αγορά. Γενικά μιλώντας, ένα μαλακό τακάκι φθείρεται πιο γρήγορα απ΄ό,τι ένα σκληρό. Επίσης, δύσκολα θα ικανοποιήσει όποιον συνηθίζει να οδηγεί πραγματικά γρήγορα. Όμως, το μαλακό, είναι καλύτερο αν θέλει κάποιος πιο αθόρυβη λειτουργία.
Εύλογα, φίλε petrolhead, θα αναφωνήσεις «Ζήτω το σκληρό!». Μαζί σου. Το σκληρό τακάκι αποβάλλει πιο γρήγορα τη θερμοκρασία. Αντέχει στην καταπόνηση και στις ασέλγειες.
Όμως, όμως, όμως, δεν υπάρχει τίποτα δωρεάν σ’ αυτή τη ζωή. Οπότε να θυμάσαι πως ένα σκληρό τακάκι (για παράδειγμα, η σειρά DS της Ferodo) μπορεί να φθείρει πιο γρήγορα το «μαμά» δισκόφρενο ενός «απλού», καθημερινού αυτοκινήτου.
6. Ικανότητα επιβράδυνσης
Σαφές. Στα πόσα μέτρα σταματάς. Συνήθως, οι μετρήσεις χρησιμοποιούν ως τιμή αναφοράς τα μέτρα που απαιτούνται για να ακινητοποιηθεί το αυτοκίνητο από τα 100 km/h σε πλήρη στάση. Κοντολογίς, το 100 – 0. Οτιδήποτε κάτω από 37 μέτρα έχει φρενάρες.
Βέβαια, επειδή η ψυχανάλυση δεν τελειώνει ποτέ, αν αρχίσεις και το ψάχνεις, μετά θα πρέπει να διασταυρώσεις ένα κάρο παράγοντες για το συγκριτικό τακακιών. Με τι αυτοκίνητο έγιναν οι μετρήσεις; Με τον ίδιο οδηγό; Στην ίδια επιφάνεια; Με τι θερμοκρασίες; Με τι λάστιχα; Άσ’ το, μπλέξιμο τα βαθιά νερά των reviews

7. Το περιβόητο ”modulation”
Εντάξει, εδώ μιλάμε για αυτόν που κοιμάται τα βράδια και ονειρεύεται το πόσο ακριβώς, αλλά με ακρίβεια χιλιοστού λέμε, φρενάρει. Το πώς πιέζεις με το πόδι το πεντάλ και το τακάκι σού μεταδίδει αυτήν την υπεραναλυτική αίσθηση. Το πόσο απέχεις απ΄το να μπλοκάρεις τον τροχό ή από το να ενεργοποιήσεις το ABS.
Το σωστό modulation παρέχει σε έναν τεχνίτη οδηγό τη δυνατότητα να φρενάρει με λεπτότητα, να φρενάρει τόσο-όσο και να ξεδιπλώσει το ταλέντο του στο φρενάρισμα με εξαιρετική συνεργασία μεταξύ πίεσης και ρυθμισιμότητας

8. Νικήσαμε το θόρυβο. Ή μήπως όχι;
Όπως προαναφέρθηκε (βλ. 5) το πόσο αθόρυβο είναι ένα τακάκι αποτελεί έναν επιπλέον παράγοντα, ανάλογα με τη χρήση. Μην το κουράσουμε εδώ. Προχωράμε παρακάτω.
9. Διάρκεια ζωής του δίσκου
Το να βάλεις το καλύτερο δυνατόν τακάκι, ακόμα και ένα άκρως επιθετικό ή κεραμικό, πανάκριβο τακάκι (βλ. Carbotech) δεν αποτελεί κατ’ ανάγκην και τη σωστή λύση. Θα αντέξει ο δίσκος ή θα του πιει το αίμα το τακάκι; Σε μια έξαρση ενθουσιασμού θα οδηγηθείς στην αλλαγή δισκόφρενου. Μετά σε νέες δαγκάνες. Και ούτω καθ’ εξής. Ο δρόμος δεν έχει γυρισμό.
Στη συνέχεια, αν δεν είσαι της μόστρας, θα χρειαστεί να ψάξεις να βρεις το βάρος της αναβάθμισης.
Ως γνωστόν, τα φρένα ανήκουν στη λεγόμενη «μη αναρτώμενη μάζα». Όσο λιγότερα τα κιλά που κρέμονται από την ανάρτηση (τροχοί, ελαστικά, φρένα κλπ), τόσο περισσότερο ευνοείται η οδική συμπεριφορά.
Άρα: όταν διαλέγουμε τακάκια, μας ενδιαφέρει και το πόσο μακριά θέλουμε να φτάσουμε ως αναβάθμιση. Τι να το κάνεις το σούπερ τακάκι αν σου ξηλώσει τον προϋπολογισμό;
10. Αποβολή θερμοκρασίας
Απαιτεί ψαγμένο review, όργανα ακρίβειας και ρεαλιστικές συνθήκες. Γενικά, πάντως, τα ημιμεταλλικά τακάκια που περιέχουν 65-70% σίδηρο έχουν το χαρακτηριστικό της γρήγορης αποβολής της θερμοκρασίας.
Συμπέρασμα
Όλη η ιστορία έχει να κάνει με το πόσο θες να ψαχτείς, να διαλέξεις το σωστό, το λάθος, τον πειραματισμό και, τελικά, τα χρήματα που μπορείς να διαθέσεις. Υπάρχουν εξαιρετικά τακάκια που δεν σου πάνε στο στυλ οδήγησης ή την αίσθηση. Υπάρχουν φτηνότερα που καλύπτουν για το 95% της χρήσης.
Και βέβαια υπάρχουν τα ΟΕΜ, αν φοβάσαι τις δοκιμές επί δοκιμών. Που, αν επιτρέπεται η ταπεινή μου γνώμη, δεν χρειάζεται να τις φοβάσαι. Θα ‘χεις άποψη και προσωπική εμπειρία. Στο κάτω-κάτω, τακάκια αγοράζεις, όχι το RMS Queen Elizabeth.
- Διάβασέ το: Dear God: Το θεϊκό σώσιμο του Ari Vatanen

Photo: 4Drivers / Audi / Θάνος Ηλιόπουλος / Κωνσταντίνος Αργυρίου / Boris Pillipenko
Το 4Drivers δεν ταυτίζεται κατ΄ανάγκην με τις απόψεις των αρθρογράφων που φιλοξενεί, ενώ, ταυτόχρονα, ενθαρρύνει την ελευθερία γνώμης των contributors προς μια ευρύτερη αντίληψη της αυτοκίνησης.