To άγιο δισκοπότηρο του Double Axis. Βρες το και κερδίζεις

Post date:

Author:

Category:

Η απόλυτη ισχύς σε προσθιοκίνητο δεν είναι αρκετή. Χρειάζεται να βγαίνει στρωτά και στην άσφαλτο. Και ένας ιδεατός τρόπος είναι το άτιμο το Double Axis

Honda Civic Type R FK8 Double Axis

Oι Ιάπωνες άργησαν λίγο αλλά το κατάλαβαν. To Type R (FK8) ενσωμάτωσε το Double Axis μαζί με ένα ελεγχόμενο διαφορικό για να αποδώσουν στρωτά και με ελάχιστα αντιληπτό torque steer την ισχύ. Καθόλου τυχαίο ότι η συνταγή συνεχίζεται και στην τρέχουσα γενιά (FL5)


Εκεί, κάπου στα ’80s, λέγαμε πως οι 230, άντε 240 ίπποι, είναι το όριο για προσθιοκίνητο. Δηλαδή τέρμα όριο, δεν παίρνει άλλο. Σύνορο ισχύος

Επ αυτού θα θυμάμαι πάντα εκείνη την ψυχεδελική ρουκέτα της εποχής, το 5κύλινδρο Fiat Coupe 20V που με κάποια 220 PS, απότομο turbo και επιδόσεις μικρής Ferrari πέταγε τα μάτια της κακόμοιρης ελληνικής ασφάλτου

Το απωθημένο Fiat Coupe 20V του Αλέξανδρου Λιώκη
Photo: Αλ. Λιώκης

Ταυτόχρονα καταβρόχθιζε σα λινγκουίνι και το πέλμα των εμπρός ελαστικών του, αν επέμενες άγαρμπα στο άφθονο γκάζι του. Αλλά, διάολε, για προσθιοκίνητο πήγαινε «αέρα»

H Φιατάρα, ωστόσο, θα έτριβε τα μάτια της μπροστά στα τελευταίας γενιάς FWD. Για όσο υπάρχουν ακόμη οδηγοκεντρικά hot hatch…


Fiat Coupe 20V Αλέξανδρος Λιώκης

Τσέκαρε τους θόλους

Ωστόσο, το μυστικό περιπτώσεων τύπου Civic Type R ή Megane RS, πέρα απ’ τη μελετημένη εφαρμογή σε ιερόσυλες (κάποτε για τη Honda) τουρμπίνες και ένα σωρό τεχνικές λεπτομέρειες, βρίσκεται καλά κρυμμένο πίσω από τους μπροστινούς θόλους.

Λέγεται Double Axis. Ή Γόνατο Διπλού Άξονα στα βρυξελλιώτικα. Ή PerfoHub, όπως το λένε οι Γάλλοι

Είναι η διάταξη που επιτρέπει να αποδίδεται η απίστευτη, κάποτε για προσθιοκίνητο, ισχύς των 300 και επιπλέον ίππων μόνο «μπροστά», ομαλά και χωρίς αντιδράσεις

Renault MGANE R.S. TROPHY-R
Photo: Renault

Προσθοκίνητο πλήρες πακέτο με μηχανικό μπλοκέ διαφορικό και PerfoHub στον εμπρόσθιο άξονα. Πάλι καλά που στην πανάκριβη έκδοση Trophy-R οι μηχανικοί της Renault αφαίρεσαν το συχνά αψυχολόγητο σύστημα 4Control στον πίσω άξονα


Ποιος δεν σιχάθηκε το «ψάρεμα»;

Προφανώς δεν εννοείται το ψαρεύειν αλλά το τράβηγμα του τιμονιού σε δυνατά FWD, όπως λέγεται στην αργκό. Ξέρετε, αυτό που όταν πατάς βαθιά το γκάζι νιώθεις το τιμόνι να ψαρεύει σα τσιπούρα στο δόλωμα

Πρόκειται για το σιχαμένο, το torque steer.

Το άτιμο το Double Axis ή αντίστοιχα Revo Knuckle της Ford (που κι αυτή μας τελείωσε όσον αφορά τα βενζινοκίνητα hot hatch) περιορίζει δραστικά αυτά τα φαινόμενα.

Είναι η διάταξη που οφείλει να έχει ένα πραγματικά δυνατό προσθιοκίνητο – για 300 PS και λίγο πάνω. 

Photo: Γ. Καραγιωργάκης

Οδηγώντας το πλουραλιστικό ως απόδοση και εντυπωσιακά ανθεκτικό στην πίστα Hyundai i30 N στα Μέγαρα, στη δημοσιογραφική παρουσίαση. Δεν είχε Double Axis όμως έδειξε ότι το μπλοκέ αναπληρώνει σε ένα βαθμό την έλλειψή του


Φτερούγα Mitsubishi Evo
Photo: Στ. Νταντάμης

Προσθιοκίνητα διαμάντια

Το δύο τελευταία Type R, το Focus RS MKII, τα καλά της Renault, η χρυσή τριπλέτα των FWD (μαζί με το Cupra 280 /300, που ήταν μια σοβαρή και χωρίς μεγάλα κόστη προσπάθεια αλλά χωρίς διπλό άξονα ή Revo Knuckle) κάνουν τη διαφορά γι αυτό ακριβώς.

Ακόμα και το μικρό σε διαστάσεις αλλά ικανό σε στρίψιμο Clio RS Mk3. Το σωστό, δηλαδή.

Ford Focus RS Mk2 Αθήνα
Photo: Γ. Κούτος

Μετά, το Clio RS Mk4 έχασε τον προσανατολισμό. Έγιναν τσιγκουνιές και δεν τοποθετήθηκε Double Axis ή PerfoHub. Η διαδικασία λέγεται «σφιχτός προϋπολογισμός». Όπως αποδεικνύεται σήμερα με τα αμιγώς ηλεκτρικά Renault της νέας εποχής, οι Γάλλοι δεν ήθελαν να επενδύσουν περισσότερο σε οδηγοκεντρικά hot hatch. Aλλαγή πλεύσης

Το ιδανικό σενάριο;

Πρόσθεσε στο Double Axis και ένα ενεργό μπλοκέ -όχι ψευδοκαταστάσεις- και έχεις ένα άψογο μπροστινό που δε χάνει τη γεωμετρία του όταν πατάς το δεξί πεντάλ στην μοκέτα ενώ, επιπλέον, μπορείς να αρχίζεις να πιέζεις το γκάζι πριν καν το κέντρο της στροφής.

Τεράστιος λογαριασμός.

Συμπέρασμα

Το ιερό δισκοπότηρο βρίσκεται καλά κρυμμένο μέσα στους μπροστινούς θόλους.

Αναζήτησέ το και ξέρεις πως έχεις να κάνεις με ένα πολύ σοβαρό προσθιοκίνητο.

Renault Clio RS δοκιμή
Photo: Σπ. Κανατάς

To μικρό Clio RS είχε το Double Axis. Δεν είχε το μπλοκέ. Αλλά με μόλις 197 -και δη ατμοσφαιρικούς- ίππους, δεν υπήρχαν θέματα διαχείρισης ισχύος. Γίνεται και έτσι

Photo: Γ. Καραγιωργάκης / 4Drivers


Renault Clio Williams hot hatch
Photo: Κ. Σφίτης

Το 4Drivers δεν ταυτίζεται κατ΄ανάγκην με τις απόψεις των αρθρογράφων που φιλοξενεί, ενώ, ταυτόχρονα, ενθαρρύνει την ελευθερία γνώμης των contributors προς μια ευρύτερη αντίληψη της αυτοκίνησης.

Διαβάστε μας (και) στο Protagon

Διαβάστε μας (και) στο Autotypos

Ίσως να σ’ αρέσει