Tο «πριν και μετά». Πρώτα, παρατημένο στη Χιλιαδού της Εύβοιας. Στη συνέχεια, μεταμορφωμένο για να σκαρφαλώνει σε απάτητα βουνά. Και ένας νεαρός που συνδέθηκε κάποτε μαζί του για πέταμα. Για την ολική «ανάσταση» του Lada Niva, κάπου στο Λαύριο
Πριν και μετά. Ένας εικοσιοκτάχρονος πήρε το ρημαδιασμένο Niva του παππού του και το μεταμόρφωσε μόνος του στην αυλή του σπιτιού του. Πρότζεκτ για πολλά ξενύχτια
«Γυρνούσα από τη δουλειά το απόγευμα και καθόμουν μέχρι τις δύο το πρωί», μου λέει ο Γιάννης, ένας νεαρός που μένει στο Λαύριο. Δεν είναι εππαγγελματίας φανοποιός (σε γραφείο ενοικιάσεων αυτοκινήτων δουλεύει), ωστόσο είχε πάθος με τη φανοποιία – κι όλο αυτό έκατσε και το έμαθε από βιντεάκια στο YouTube
Το επίμαχον του θέματος δεν ήταν άλλο από ένα παρατημένο, σκουριασμένο Lada Niva που είχε ξεμείνει στο χωριό του παππού του, στην Εύβοια.
«Ο παππούς ”έφυγε” το 2010 και έκτοτε το αυτοκίνητο κατέρρεε σε ένα χωράφι», λέει. «Το ΄χε φάει η αρμύρα, ήταν σε κακό χάλι, είχε, όμως, συναισθηματική αξία για μένα. Θυμάμαι ακόμη τις βόλτες που έκανα μαζί του όταν πήγαινα εκεί».
Όντως, βλέποντας τις φωτογραφίες, το πώς ήταν πριν πάρει την απόφαση να ασχοληθεί μαζί του, το αμάξι ήταν σκέτο ρημάδι. Δεν είχε πολλά χιλιόμετρα, λιγότερα από 70.000. Φαινόταν, ωστόσο, σα να ΄χε κάνα εκατομμύριο. Ο παππούς το είχε για να ρίχνει τη βάρκα, μπες-βγες μέσα στο αλάτι, βάλε και δώδεκα χρόνια ακινησίας εκτεθειμένο στη φύση, πρόσθεσε και ό,τι ξέρεις για τη ρωσική ποιότητα κατασκευής και έχεις τη σούμα
Ό,τι πρέπει για πέταμα. Σκουριές, παρατημένο, αθλιότητα στο χωράφι. Το Νiva σε φάση αποσύνθεσης
Ο Γιάννης το πήρε ζεστά
Έφερε το Lada Niva στην αυλή του σπιτιού του και μπήκε στα βαθιά.
Ώρες επί ωρών. Ξύλωμα, αποκάλυψη ακόμα περισσότερης σκουριάς, άνοιξε δουλειά με φούντες.
Θα περίμενες πως ένα τέτοιο πρότζεκτ θα πηγαινοερχόταν από μάστορα σε μάστορα, ωστόσο, όλη η δουλειά έγινε στην αυλή του. Μόνη βοήθεια, καθαρά σε χειρονακτικό επίπεδο, εκεί όπου δεν αρκούν δυο χέρια, όπως το να βγάλεις τη μηχανή και άλλα βαριά μηχανολογικά, ο πατέρας του.
«Και ανταλλλακτικά;», τον ρωτώ.
«Όσο κι αν σου ακούγεται παράδοξο, υπάρχουν τα πάντα. Άρχισα να το ψάχνω από το διαδίκτυο και βρήκα ότι είναι διαθέσιμη μέχρι και η τελευταία βίδα. Κυριολεκτώ», απαντά.
Όλη η δουλειά έγινε στην αυλή ενός σπιτιού στο Λαύριο. Η συνταγή αποκατάστασης προϋποθέτει ξενύχτια, πάθος και μερικές χιλιάδες ευρώ. Για την ακρίβεια, €5.800. Μέχρι σήμερα…
Τα εξαρτήματα άρχισαν να έρχονται, κυρίως από Βουλγαρία, και το Niva, μετά από ατελείωτα ξενύχτια, ξεκίνησε να παίρνει σάρκα και οστά. Σκοπός ήταν να μην αποκατασταθεί απλώς στην αρχική του κατάσταση, αλλά να ξεχωρίζει με το δικό του χαρακτήρα. Βάφτηκε σ’ αυτό το ιδιαίτερο γκρι που βλέπετε. Όπως εξηγεί, «είναι ειδική βαφή, ελληνικής μάλιστα εταιρείας, που το κάνει σαγρέ. Ακριβώς, για να μη γδέρνεται η λαμαρίνα όταν περνάς από κλαδιά στα βουνά
«Σε περίπτωση που ενδιαφέρει, είναι της HB Body, ο κωδικός του χρώματος είναι ο ”955 Tough Liner”, ενώ τα φουσκώματα είναι της F-Design που βγάζει βελτιωτικά προϊόντα για Niva», προσθέτει.
Εννοείται έκοψε θόλους για να χωρέσουν οι μεγάλοι τροχοί, τοποθετήθηκε σκληροπυρηνική ανάρτηση που αναβαθμίζει ακόμα περισσότερο τις εκτός δρόμου δυνατότητές, και, τελικά, έγινε κάστομ κατάσταση, φαίνεται και στις φωτό.
Το τελικό αποτέλεσμα δικαιώνει τον κόπο που προηγήθηκε. Πολύ μάχιμο, πολύ ιδιαίτερο, εντόνως cult
Υγραέριο. Εννοείται με Lada Niva
Το Niva, έχοντας κάτω από το καπό εκείνο το δοκιμασμένο αλλά όχι και τόσο φειδωλό σε καύσιμο μοτέρ από εκείνα τα αρχαία Fiat 124, καίει πολύ. Περισσότερα από κάποια 15 λτ/100 χλμ.
Πλέον η κατανάλωση έπεσε θεαματικά.
Τα πάντα μπήκαν καινούργια στο αυτοκίνητο, με το προσωπικό γούστο του Γιάννη, που, κατά την ταπεινή μου γνώμη, δείχνει όμορφο, ξεχωριστό και επουδενί καγκουρεμένο. Το βλέπεις και το χαζεύεις. Και, κυρίως, αν μάθεις και την ιστορία που κρύβει από «πίσω», υπενθυμίζεις στον εαυτό σου πώς ένα σκουριασμένο μέταλλο μπορεί να αποκτήσει ξανά ψυχή
Είναι οι παιδικές σου μνήμες, η πρόκληση να επαναφέρεις τα παλιοσίδερα, το cult της υπόθεσης. Κυκλοφορεί ανάμεσά μας.
Photo: Αρχείο Γιάννη Κωστάλα / 4Drivers Creative
Το 4Drivers δεν ταυτίζεται κατ΄ανάγκην με τις απόψεις των αρθρογράφων που φιλοξενεί, ενώ, ταυτόχρονα, ενθαρρύνει την ελευθερία γνώμης των contributors προς μια ευρύτερη αντίληψη της αυτοκίνησης.