10 τρόποι για να είσαι ταχύτερος στο track day

Post date:

Author:

Category:

Τροφή για σκέψη κατευθείαν από τη βαθιά εμπειρία ενός από τους σημαντικότερους δασκάλους οδήγησης, τον Peter Krause

Ο τελευταίος έχει στο βιογραφικό του κοουτσάρισμα εκατοντάδων πετυχημένων οδηγών και, όπως χαρακτηριστικά 

λέει, σ’ αυτό το σπορ ”όσο περισσότερο οδηγείς τόσο περισσότερο ”τσιμεντώνονται” κακές οδηγικές συνήθειες”. 

Αυτό λοιπόν είναι το βασικό Top 10 που πρέπει να υιοθετήσεις αν το ζητούμενο είναι ταχύτερο γυρολόγιο.

  • Ψάξου με επιπλέον τεχνικές

Είναι απίστευτο, λέει ο Krause, πόσοι έμπειροι οδηγοί δεν είναι εξοικειωμένοι με το trail-braking ή με το μύτη-τακούνι. 

Και αναρωτιέται, είναι αυτές οι τεχνικές απαραίτητες για τη νίκη; Η απάντηση είναι όχι, αλλά η εξοικείωση μαζί τους θέτουν μια ενδεικτική βάση εδραίωσης καλών συνηθειών οδήγησης.

  • Η σωστή θέση οδήγησης

Ο πιο αποτελεσματικός οδηγός είναι αυτός που κάθεται άνετα και αισθάνεται εμπιστοσύνη ”φορώντας” το αυτοκίνητο.

Η σωστή θέση προϋποθέτει να ‘χεις ”κουμπώσει” καλά τη μέση σου στο κάτω μέρος της ”πλάτης” του καθίσματος και με τα χέρια σου τεντωμένα στη θέση 12 (αν υποθέσουμε πως το τιμόνι είναι ένα ρολόι) οι καρποί σου να φτάνουν χαλαροί στο επάνω μέρος του τιμονιού. Η παλάμη περισσεύει.

Το ίδιο ισχύει για τα πόδια. Αν έχεις συμπλέκτη πρέπει το αριστερό πόδι να τερματίζει με άνεση το αριστερό πεντάλ. Με άνεση, λέμε, όχι να τεντώνει αλλά και ούτε να είναι τόσο λυγισμένο που θα το νιώθεις να υστερεί σε ευελιξία.

  • Περπάτα την πίστα

Το έκανε ο Ayrton Senna. Κατέβαινε και έβλεπε τη χάραξη από κοντά. Δοκίμαζε το συντελεστή τριβής. Μια τυχόν ανωμαλία που δεν είχε προσέξει πριν. Οποιοδήποτε σημείο αναφοράς. Copy-paste.

  • Mην ξεσπάς με το που μπαίνεις

Συχνά η αναμονή του να οδηγήσεις μέσα στην πίστα προκαλεί και τις περισσότερες φθορές ή λάθη. Οι καλοί οδηγoί, εξηγεί ο Krause, έχουν εξ αρχής διαμορφώσει το πλάνο και αν πρόκειται για πολύωρα track day ή αγώνες ανεβάζουν προοδευτικά ρυθμό. Δεν είναι δυνατόν να απέχεις χιλιοστά από την καταστροφή με το καλημέρα.

  • Ξεζούμισε τον κάθε γύρο

Αν πρόκειται για αγώνα, το ζέσταμα των ζωτικών υγρών ή των ελαστικών γίνεται στα pit. Το ζέσταμα του οδηγού πρέπει να ‘χει ήδη γίνει εγκεφαλικά ή με τον ποδαρόδρομο που λέγαμε (βλ. 3).

  • Διαχειρίσου σωστά το αυτοκίνητο

Το οποίο πρέπει να είναι ετοιμοπόλεμο πριν καν ανέβει στο trailer. Δεν είναι καθόλου σπάνιο φαινόμενο να μένει κανείς από καύσιμο, από ψόφια μπαταρία ή κακή διαχείριση των ελαστικών.

  • Μελέτησε τον αντίπαλο

Μέσα από την εμπειρία μπορείς να εντοπίσεις ποιον οδηγό στην πίστα μπορείς να ”εμπιστευτείς” και ποιον όχι. Φυλάξου διακριτικά από τον δεύτερο, πλησιάσέ τον έχοντας μια σχετική απόσταση χώρου στο προσπέρασμα, ”διάβασέ” τον.

  • Αποδέξου τα ρίσκα και τις ευθύνες

Μπορεί να συμβεί ο,τιδήποτε. Από μικρές έως μεγάλες ζημιές, κατά το πλείστον υλικές και μόνο. Τα οδηγικά λάθη, επίσης, είναι δεδομένα. Τα πολύ μικρά λάθη αν είσαι έμπειρος θα τα εντοπίσεις εσύ. Οι απ’ έξω δεν θα πάρουν χαμπάρι. Καλό είναι να παραμείνουν τέτοια.

  • Ή γκάζι ή φρένο

Και όχι ”νεκρά” σημεία μεταξύ τους. Οι πραγματικοί ήρωες της ημέρας είναι αυτοί που στην έξοδο της στροφής μπορούν και πατούν πιο νωρίς και πιο βαθιά το γκάζι. Συνήθως, αυτό περιλαμβάνει να φρενάρουν στα σωστά σημεία, όσο ακριβώς χρειάζεται, χωρίς να κουράζουν το αυτοκίνητο και να ”ανεβαίνουν” στο γκάζι πιο γρήγορα και στρωτά.

Ακούγεται απλοϊκό το να λες ”ή γκάζι ή φρένο” αλλά είναι εξαιρετικά βασικό. Ει δυνατόν, τίποτα άλλο ενδιάμεσα

  • Οδήγα έξω από την comfort zone 

Ο Krause λέει πως χρειάζεται ένα πετυχημένο ποσοστό ρίσκου για να ξεχωρίσουν οι γρήγοροι από τους πολύ γρήγορους.

Χρειάζεται με ένα γλυκό και προοδευτικό τρόπο να εξαντλήσεις την πρόσφυση. Οι καλύτεροι οδηγούν λίγο πάνω από την ”comfort zone”, προσπαθώντας να κερδίσουν κρίσιμα δευτερόλεπτα.

Aναφορικά με το τελευταίο, δείτε τον υποδειγματικά οριακά τρόπο που ο Nick Swift καταφέρνει να κάνει dog-fight με ένα κλασικό Mini.

Photo: Konstantinos Argyriou

Το 4Drivers δεν ταυτίζεται κατ΄ανάγκην με τις απόψεις των αρθρογράφων που φιλοξενεί, ενώ, ταυτόχρονα, ενθαρρύνει την ελευθερία γνώμης των contributors προς μια ευρύτερη αντίληψη της αυτοκίνησης.

Διαβάστε μας (και) στο Protagon

Ίσως να σ’ αρέσει