Εξάσκηση στο trail braking. Πώς γίνεται και γιατί

Post date:

Author:

Category:

Έτσι λένε έναν απ’ τους ψαγμένους τρόπους για να φρενάρεις. Και κάνει τη διαφορά ανάμεσα σε έναν καλό και έναν πολύ καλό οδηγό

Ας πούμε, έρχεσαι στην ευθεία πριν την καμπή. Ο κανόνας είναι φρενάρεις, πάντα σε αρχική φάση, με τους τροχούς σε ευθεία. Και όσο πιο πολλά τα χιλιόμετρα, τόσο πιο απόλυτoς ο κανόνας.

Μετά, λοιπόν, αντί να κάνεις το τυπικά σωστό, να αφήσεις, δηλαδή, τα φρένα με τους τροχούς να κοιτούν ακόμα ευθεία (εξαιρετικά σημαντικό στις υψηλές ταχύτητες) και στη συνέχεια να στρίψεις, στο trail braking μένεις στα φρένα υπό κλίση στη φάση του αρχικού turn in, της εισόδου της καμπής.

Ακούγεται απλό αλλά δεν είναι, αν πρόκειται να εκτελεστεί τέλεια. Κι αυτό, γιατί αν μείνεις παραπάνω στα φρένα, κινδυνεύεις τα εξής:

1: Να προκαλέσεις περισσότερη του επιθυμητού υπερστροφή.

2: να χάσεις την ιδανική σου γραμμή, αυτή που λίγα δευτερόλεπτα πριν μελετούσες καθώς κοίταζες μακριά (ναι, πάντα κοιτάζουμε μακριά).

3: αν έρχεσαι με πραγματικά πολλά χιλιόμετρα, αντανακλαστικά το «πάτα» και στη συνέχεια απότομο «άσε» του μεσαίου πεντάλ μπορεί να αποσυντονίσει απότομα το αυτοκίνητο. Οι θεοί του ραλί το κάνουν εσκεμμένα. Εμείς, οι απλοί θνητοί, πρέπει να χτίσουμε την εμπειρία ελέγχου. 

Απ΄την άλλη, τα πλεονεκτήματα του trail braking (να ολοκληρώνεις, δηλαδή το φρενάρισμα στην αρχική φάση του turn in και όχι πριν από αυτό) είναι σημαντικά. Πάμε, πάλι.

1: επιτρέπει στον οδηγό να εκμεταλευτεί λίιιιιγο περισσότερο την ευθεία που προηγείται της στροφής.

Κι όσο πιο αργά φρενάρεις τόσο κερδίζεις προβάδισμα.

Σε φάση πίστας βοηθά, επίσης, να υπερασπίσεις τη γραμμή σου στη φάση εισόδου από τον αντίπαλο που έχει κολλήσει πίσω σου.

2 : βοηθά να μειώσεις ή και να εξαλείψεις τις υποστροφικές τάσεις του αυτοκινήτου. Σημαντικό. Νομίζεις πως, ας πούμε, μια δικίνητη 911 έχει φυσική τάση για υπερστροφή; Κι όμως. Με τόση πρόσφυση πίσω και ελαφρύ μπροστινό, μια Porsche 911, ειδικά οι γενιές με το «κοντό» μεταξόνιο των 236 cm,  χρειάζεται συστηματικότατο trail braking για να ξεμπερδέψεις με τη σπαστική και ανέλπιστη συχνά τάση υποστροφής της.

Και ακόμα περισσότερο; Στο σφόδρα σπαστικό ελληνικό οδόστρωμα που, για παράδειγμα, επί καυτής ελληνικής ασφάλτου πρέπει να κάνεις τάμα στη Μεγαλόχαρη για να βρεις πρόσφυση «μπροστά», στον μπροστινό άξονα.

3: προσφέρει μερικά «γραμμάρια» συμμετοχικότητας σε αυτοκίνητα με «τέρμα» οικογενειακό χαρακτήρα καθώς ζωντανεύει την ουρά στην είσοδο της καμπής.

Από ‘κει και πέρα το κρίσιμο σκέλος είναι η λεπτότητα του χειρισμού στο σημείο απελευθέρωσης του φρένου

Δηλαδή: το αρχικό πάτημα του μεσαίου πεντάλ πρέπει να γίνει αποφασιστικά αλλά όσο εισέρχεται το αυτοκίνητο σε φάση turn in, πρέπει να ελαφρώνει σταδιακά και στη συνέχεια η απελευθέρωση του φρένου να επιτρέψει την, όσο δυνατόν, πιο ήπια μετάβαση του προς το δεξί πεντάλ «ηρεμώντας» την κινηματική του αυτοκινήτου.

Το video από τη σχολή σπορ οδήγησης της Mercedes-AMG βοηθά την οπτικοποίηση. 

Photo: Δ. Θεοχάρης / 4Drivers.gr

Το 4Drivers δεν ταυτίζεται κατ΄ανάγκην με τις απόψεις των αρθρογράφων που φιλοξενεί, ενώ, ταυτόχρονα, ενθαρρύνει την ελευθερία γνώμης των contributors προς μια ευρύτερη αντίληψη της αυτοκίνησης.

Διαβάστε μας (και) στο Protagon

Ίσως να σ’ αρέσει