Site icon 4Drivers.gr

«Μωρό μου, για δώρο Χριστουγέννων θα ‘θελα να μου πάρεις λάστιχα»

Πρέπει να ‘σαι τελείως «ψεκασμένος» petrolhead για να ζητάς από τη γυναίκα σου να σου πάρει λάστιχα για χριστουγεννιάτικο δώρο. Μόνο που αυτό ακριβώς συμβαίνει αυτές τις μέρες στην άλλη όχθη του Ατλαντικού

Το δίλημμα, το οδοιπορικό στο μαύρο κόσμο των ελαστικών και ένας χαρούμενος σύζυγος. Στην άλλη γραμμή του true story ο κ. Ιωάννης Ιωάννου, ο οποίος έχει και το λόγο. Έχουμε σύνδεση με Αμερική


Πλησιάζουν χρονιάρες μέρες και η σύζυγος μού έκανε νύξη για δώρο Χριστουγέννων. Δυστυχώς δεν προβλέπεται υπερατλαντικό ταξίδι φέτος λόγω Covid. Οπότε θα ‘μαστε ολίγον large στις αγορές

Οι περισσότεροι σαραντάρηδες ίσως θα επέλεγαν κάποιο έξυπνο γκάτζετ. ‘Η ένα ωραίο πουλόβερ, δύο-τρία καλά βιβλία, ξέρω ‘γω; Κάτι, βρε παιδί μου, που να χωρά κάτω απ’ το δέντρο. 

Όμως, σαν «ψεκασμένος» petrolhead δράττομαι της ευκαιρίας. Και εισέρχομαι ως φουνταριστός σέντερ φορ στο αίτημά μου ενόψει Χριστουγέννων.

Γενικότερα, όταν έχεις το προνόμιο ενός project car γίνεσαι μανούλα στη στρατηγική της συζυγικής συγκατάβασης.

Ολόκληρο κεφάλαιο αυτό από μόνο του

Επί της ευκαιρίας, παραθέτω ωραίο meme που κυκλοφόρησε πρόσφατα στα κοινωνικά δίκτυα: Guilty as charged.   

Η απάντησή μου, λοιπόν, στη σύζυγο ήταν αυτολεξεί η εξής: «Μωρό μου, για δώρο θέλω ελαστικό 235/40/ZR18 XL 95 Y. Να σου πως την αλήθεια, προβληματίζομαι ανάμεσα στο Cup 2 και το Sport 4S»

Με κοιτάει λοξά, έτοιμη να ξεστομίσει καντήλι.

Επειδή είμαι πειραχτήρι κάνω double down: «Θα ζοριστείς στο αμπαλάρισμα – άσε που για να χωρέσει θέλουμε και πέντε μέτρα έλατο».

Πατήστε το «2» κάτω αριστερά. Και ούτω καθ’ εξής

Σοβαρεύομαι και ανοίγω κεφάλαιο

«Πού πας τυφλά σε ελαστικό δίχως ενδελεχή μελέτη και επιλογή;» θα ήταν η ερώτησή μου προς όποιον φίλο πάει να βάλει τετράδα, έτσι, χωρίς ψάξιμο


Μέγα ατόπημα. Και ξέρετε γιατί; Διότι συχνά η πλειοψηφία των οδηγών εκεί έξω συνθηκολογεί με ό,τι του προτείνει ο λαστιχάς.

Και τέλος. Ε, λοιπόν, μ’ αυτή τη λέξη και μόνο, το «συνθηκολογεί», τραβάω τα μαλλιά μου. Εντάξει, όσα μου ‘χουν μείνει ακόμη

Για λίγο αφήνω το πόσο πληροφοριακό μπορεί να ‘ναι ένα λάστιχο.

Ως γνωστόν, είναι στοιχείο που μπορεί να σου αυξήσει στο μέγιστο την απόδοση μιας πισταδόρικης κατάστασης. Ή και την απόλαυση της αγαπημένης σου, στριφτερής διαδρομής.

Όμως εδώ έχουμε να κάνουμε με ύστατο παράγοντα ασφάλειας. Τα λάστιχα είναι, μακράν, το πιο σημαντικό εξάρτημα του οχήματός μας

Θα πρόσθετα μία κρίσιμη λέξη για το ρόλο των ελαστικών: επιτελικός.

Θεωρώ πως για τον συνειδητοποιημένο petrolhead η επιλογή του κατάλληλου ελαστικού χρήζει χρόνου, σκέψης και ζυγίσματος αντίστοιχου με αυτού που θα κάνει ένας μέσος αγοραστής καινούργιου οχήματος  


Τι ζητά ο Πραγματικός Οδηγός από το ελαστικό του;

Η απάντηση είναι ζητάει πολλά


Να επισημάνω ότι δεν είμαι ειδικός επί του θέματος – παρά το ότι έχω λιώσει τετράδες και τετράδες

Τα όσα ακολουθούν αφορούν υποκειμενικές απόψεις.

Απόσταγμα μέσα από δοκιμές και λάθη, εμπειρία είκοσι και πλέον ετών, με μεγάλη γκάμα συνθηκών και οχημάτων

Από μεσημέρια με λιακάδα και ιδανική θερμοκρασία σε πίστα με πισωκίνητα μέχρι επαρχιακούς δρόμους με 50 πόντους χιόνι και επίστρωση πάγου. Χωρίς αλυσίδες αλλά με καρφιά (studs).



Γόμα και διάρκεια

Το στοιχείο εδώ είναι αν θα σου σαπουνιάσει εντελώς μετά από πέντε-έξι απαιτητικούς κύκλους ζεστάματος/κρυώματος. Ή και αν θα έχει προοδευτικότητα σε απώλεια πρόσφυσης


Συνήθως, όσο πιο μαλακή μια γόμα έχουν τα λάστιχα τόσο καλύτερο το κράτημα. Συνάμα με μικρότερη διάρκεια ζωής. 

Η ποιότητα οδοστρώματος σαφώς παίζει ρόλο αλλά σε ίδιες συνθήκες μία ειδοποιός διαφορά της πιο ποιοτικής επιλογής είναι το λεγόμενο drop off.

Δηλαδή προς το τέλος της ζωής του, αν αυτό πιεστεί, πάμε βουρ και ανυποψίαστα για αγορά «οικοπέδου»; Ή θα ψιθυρίσει από μόνο του, χωρίς καν να χρειαστεί να το εξετάσουμε οπτικά ότι πνέει τα λοίσθια; Ονόματα δε λέω, οικογένειες κατασκευαστών ελαστικών δε θίγω

Όμως, θα τσεκάρω στάνταρ τo λεγόμενο UTQG (Uniform Tire Quality Grading).

Στη συνέχεια, αποφεύγω ακραίους αριθμούς -πάνω απο 500 και κάτω από 200– εκτός εάν πρόκειται για συγκεκριμένη χρήση πίστας που δε με νοιάζει. Εκεί ας φτάσει η φθορά και στα λινά.



Φάρδος πέλματος

Ναι ισχύει, το μέγεθος μετράει


Tουλάχιστον μέχρι ενός συγκεκριμένοu σημείου που δε θα ζορίσει συνδεσμολογία ανάρτησης. Εκτός και αν προβείς σε μετατροπή της.

Αυτό δε σημαίνει ότι βάζουμε λάστιχα από 911 GT3 σε Yaris.

Αν και οι περισσότεροι κατασκευαστές είναι αρκετά συντηρητικοί, 10-15 χιλιοστά να ανεβάσεις σε OEM εφαρμογή, αναβαθμίζεις το βαθμό μηχανικής πρόσφυσης

Σε κάποιο απότομο φρενάρισμα, για παράδειγμα, το έξτρα εμβαδό επαφής με το οδόστρωμα (πολλαπλασιαμένο επί 4) μπορεί να σημαίνει τη διαφορά μεταξύ save και ατυχήματος.

Στα ντεφό, αυξάνεται το βάρος – άρα και η κατανάλωση καυσίμου. 



Προφίλ. Όχι στο Facebook

Το λεγόμενο sidewall, ως είθισται να λέγεται εδώ, στο Αμέρικα


Καλώς ή κακώς, μέσα σε τρεις και πλέον δεκαετίες η σχεδίαση άλλαξε άρδην το εξωτερικό μέγεθος των οχημάτων. Μπορεί και το κοινό που έμαθε ότι ντε και σώνει θέλει 19άρα στο μικρομεσαίο του. Ας πούμε, βάλε δίπλα-δίπλα ένα Γκόλφ 1ης γενιάς και αυτό της 8ης. Right…

Για να γεμίζει λοιπόν ο θόλος του τροχού και να μην μας κακοπέφτει το gap στο μάτι, μας πήγαν από 14άρη τροχό σε 18άρη. Εννοείται στο στάνταρ εξοπλισμό, ε;

Ταυτόχρονα, ο μέσος όρος προφίλ ενός ελαστικού πήγε από 65 σε 45. Μπορεί και χαμηλότερα.

Αν αρέσκεσαι στα στροφιλίκια, προτείνω να επιλέγεις λάστιχα με όσο πιο υψηλό αριθμό σκληρότητας δίνεται στο προφίλ του ελαστικού.

Ειδικά κάτω από 40άρι προφίλ, θα χρειαστείς σκληρότητα 90 και πάνω. Διαφορετικά θα σου ρολάρει κάτω απ΄τη ζάντα και θα στρίβεις μ’ αυτήν. Mε ό,τι αυτό συνεπάγεται.

Το μείον είναι γνωστό αλλά θα επανέλθω παρακάτω.

Αφορά την ποιότητα κύλισης, αυτή που κακομάθαμε και έγινε must. Ακόμα και στον petrolhead.



Βάρος. Αλήθεια, οι κουραμπιέδες συνυπολογίζονται;

Όσο χαμηλότερο για το ίδιο μέγεθος/προφίλ, τόσο το καλύτερο


Άρα πάντοτε συγκρίνουμε τα σχετικά βάρη και τις λεπτομέρειες που δίνει ο κάθε κατασκευαστής ελαστικού.

Πέρα από την κατανάλωση, μεγαλύτερη μάζα στο λεγόμενο μη αναρτώμενο βάρος επιβαρύνει την ανάρτηση και τη συμπεριφορά του αυτοκινήτου.

Για όσους από εμάς κυνηγούν weight savings, το ελαφρύ ελαστικό έχει πλεονεκτήματα. Και κάπως έτσι πληρώνεις νωρίς για να μην πληρώνεις πιο πολλά αργότερα 

Σχεδιασμός πέλματος

Ο κάθε κατασκευαστής επιλέγει σχεδίαση (συμμετρική/ασύμμετρη) σε σχέση με τον τύπο και την επιθυμητή χρήση. Για παράδειγμα, καλοκαιρινό, ημι-σλίκ, παντός καιρού, χειμερινό, run flat, κτλ


Αξίζει να θυμόμαστε ότι δεν υπάρχει πασπαρτού. Ακόμα και τα all season -που υποθετικά τα κάνουν όλα- μειονεκτούν στα σημεία. Δηλαδή, όταν οι θερμοκρασίες πέσουν κάτω από ένα σημείο, μην πεις «έχω παντός καιρού» και πάρεις θάρρος. Καλύτερα πήγαινε για πατινάζ

Επίσης, μια φορά κι έναν καιρό, έκανα το λάθος και έβαλα ασύμμετρα στο Mazda NB που ‘χα τότε.

Ναι, σύμφωνοι, έστριβε σαν τρένο στα φαράγγια. Όμως στη βροχή πήγαινα κυρία. Δίπλωνα με το καλημέρα.



Και τι θα γίνει με το βρεγμένο; Χειμώνας είναι

Η υδρολίσθηση είναι μια δύσκολη φάση. Πολύ δύσκολη


Ουσιαστικά, πλανάρεις για κάποια δευτερόλεπτα πάνω σε φίλμ νερού χωρίς να έχουν επαφή τα λάστιχα με το οδόστρωμα. Κι αν σου κάτσει, φρόντισε να θυμηθείς καλές προσευχές.

Γενικά μιλώντας, όσο περισσότερες εσοχές έχουν τα λάστιχα στην πατούρα τόσο το νερό θα έχει ταχύτερη διέξοδο επαναφέροντας πρόσφυση.

Αντίστοιχα, εδώ, το μειονέκτημα είναι μικρότερο εμβαδόν πατήματος στο στεγνό.

Έτσι λοιπόν καλό είναι να αναζητούμε την καλύτερη δυνατή ισορροπία μεταξύ των δύο για street εφαρμογές.

Ο ρόλος αυτού του άρθρου δεν είναι να κάνω διαφήμιση, όμως τα Michelin στην ισορροπία που έλεγα, εκτιμώ πως είναι αρκετά «μπροστά» απ’ τον ανταγωνισμό



Η ποιότητα κύλισης. Αλλά και να στρίβει, ε;

Όταν η γόμα και το το προφίλ έχουν σκληρότητα, αυξάνεται αναλογικά ο ήχος και η δόνηση στην καμπίνα


Η ποιότητα κύλισης έχει αποκτήσει, πλέον, μεγάλες διαστάσεις στο R&D των εταιρειών. Και δικαίως.

Το να κάνεις ένα αυτοκίνητο να στρίβει είναι σχετικά εύκολο. Το να το κάνεις να στρίβει χωρίς να πηγαίνεις για σφραγίσματα στα εγκάρσια, ή το να σε ταξιδεύει «αφρό», απαιτούν τέχνη. Φήμες εντός του 4Drivers λένε πως οι BMW M κατέχουν άψογα τη συγκεκριμένη τέχνη του συμβιβασμού

Από ‘κει και πέρα, η χρήση του οχήματος είναι αυτή που μας κατευθύνει ανάλογα.

Επιθυμούμε κυρίως άνεση ή επιδόσεις; Ως γνωστόν, ποτέ η εξίσωση αυτή δε λογαριάζεται χωρίς Ιφιγένεια.



Το κόστος, αυτό το επίμαχο

Το άφησα σκόπιμα τελευταίο. Αν και, κανονικά, δε θα έπρεπε να το υπολογίζω καθόλου


Ως γνωστόν, σε αυτή τη ζωή ό,τι πληρώνεις παίρνεις.

Μιλάμε για εξάρτημα του οχήματος (όπως και τα καθισματάκια των παιδιών) που δεν χωράει καμία έκπτωση.

Θα συμφωνήσω πως υπάρχουν αξιόλογες οικονομικές επιλογές. Όμως σε καμία περίπτωση δεν επιλέγουμε την φθηνότερη λύση.

Τα πιο ποιοτικά -άρα και πιο ακριβά- ελαστικά συνδυάζουν αντοχή με ελάχιστο δυνατό βάρος (για παράδειγμα, λινά από silica), ποιότητα κύλισης και αξιόλογες επιδόσεις τόσο στο στεγνό όσο και στο βρεγμένο, δίνοντας ειδικό βάρος σε ένα-δύο σημεία.

Διαβάζετε reviews έγκριτων ιστοσελίδων -συνήθως στα αγγλικά, κάνετε την μελέτη σας και επιλέγετε. Να, για παράδειγμα, είναι χρήσιμο το παρακάτω βίντεο που ανέβηκε αυτές τις μέρες



Εννοείται ότι αποφεύγουμε διά ροπάλου μεταχειρισμένα λάστιχα

Ή ακόμα και καινούργια, αν έχουν ξεμείνει σε κανένα ράφι για μια αιωνιότητα και μια ημέρα


Θα μου πεις, «μη γράφεις τα αυτονόητα». Ναι, δίκιο έχεις. Αλλά αφού μου’ χουν φύγει τα δάχτυλα μέχρι εδώ στο πληκτρολόγιο, να μη το βάλω κι αυτό μέσα;

Ελέγχουμε, επίσης, τα τέσσερα ψηφία (μήνας/χρόνος) της ημερομηνίας κατασκευής πάνω στο προφίλ. Θα μας ενημερώσουν για το αν το εν λόγω ελαστικό είναι καλύτερο για κούνια σε παιδική χαρά

Αν έφτασες μέχρι εδώ, θα σε καθησυχάσω υπόσχοντάς σου ότι το κλείνω

Εύχομαι σε όλους αναγνώστες του 4D, Καλά Χριστούγεννα και Καλή Χρονιά! Και, στους πετρολχεντάδες ειδικά, μια σωστή, sticky τετράδα κάτω απ’ το έλατό σας

Όπως αυτή που ετοιμάζεται κάτω απ’ το δικό μου. Thanks, babe.    



Photo: Αρχείο Ι. Ιωάννου / Κωνσταντίνος Αργυρίου / Γ. Κούτος / Γ. Καραγιωργάκης / 4Drivers.gr

Exit mobile version