Οι νές ηλεκτρικές κρεμαγιέρες που συνεχώς αντικαθιστούν τις κλασικές υδραυλικές συμβάλλουν στην οικονομία καυσίμου αλλά υστερούν σε αίσθηση. Κάποιοι, ωστόσο, φαίνεται να βρίσκουν τη χρυσή τομή. Ο μηχανολόγος της Mazda, Dave Coleman, εξηγεί πώς το πέτυχαν στο νέο MX-5
Η μέτρια αίσθηση που συχνότατα συνοδεύει τις ηλεκτρικές κρεμαγιέρες είναι ένα θέμα που αντιμετωπίζεται με σκεπτικισμό.
Και είναι λογικό. Κανένας άλλο εξάρτημα του αυτοκινήτου δεν είναι τόσο άμεσα συνδεδεμένο με την επικοινωνία σου μαζί του όσο αυτό που κρατάς στα χέρια σου. Πόσο βαραίνει όσο ασκείς πίεση καθώς στρίβεις;
Πόσο άμεσα και γραμμικά ανταποκρίνεται στην κίνηση των χεριών σου;
Πόσο ανάγλυφα σου μεταδίδει το συντελεστή πρόσφυσης στο δρόμο;
Αυτά και άλλα ακόμα είναι τα κρίσιμα ερωτήματα που ανέκυψαν, σε ακόμα μεγαλύτερο βαθμό, με τις νέες ηλεκτρικές κρεμαγιέρες.
Σύμφωνοι, όλα συνηθίζονται μετά από λίγη ώρα οδήγησης αλλά ο διεθνής ειδικός Τύπος γράφει πως το νέο MX-5 φαίνεται να ανήκει σ’ εκείνα τα μετρημένα στα δάχτυλα αυτοκίνητα που πετυχαίνουν το σωστό συνδυασμό.
Μέσω εμπειρίας απ’ τις δοκιμές, τα πρώτα που μας έρχονται στο μυαλό ως πολύ καλά δείγματα γραφής είναι, επίσης, των Toyota GT86 / Subaru BRZ, Ford Focus ST και BMW M2
Ο υπεύθυνος εξέλιξης της Mazda τονίζει πως ο τρόπος για να έχεις ένα όσο το δυνατόν καλύτερο σε αίσθηση τιμόνι ξεκινά εκτός τιμονιού: σε ένα άκαμπτο πλαίσιο, σε μια σωστά σχεδιασμένη ανάρτηση και όσο το δυνατόν λιγότερες τριβές.
”Βέβαια”, τονίζει ο Dave Coleman, ”αυτό που ο ψαγμένος οδηγός ονομάζει ”επικοινωνία”, ο μέσος οδηγός το λέει ”ενόχληση”.
Τι θέλει να πει ο ποιητής; Πολύ απλά πως η πλειοψηφία των οδηγών δεν θέλει ένα ιδιαίτερα ”λαλίστατο” τιμόνι που ”διαβάζει” το ανάγλυφο του δρόμου και σπαρταράει στα χέρια σου. Φανταστείτε ένα υδραυλικό μιας 911 – χρονικά από 997 και προς τα πίσω και είστε μέσα.
Λέει, επίσης, πως ”είναι ένας περίπλοκος συμβιβασμός το να βρεις την ισορροπία ανάμεσα σε ένα ”ζωντανό” τιμόνι (σ.σ.που θέλει ο ψαγμένος οδηγός) σε σχέση με ένα λιγότερο επικοινωνιακό (σ.σ. που θέλει η πλειοψηφία)”
”To να μειωθούν οι τριβές μέσω του συστήματος διεύθυνσης είναι επίσης σημαντικό”, επισημαίνει, ενώ ”οι καλές ηλεκτρικές κρεμαγιέρες (σ.σ. EPS, δηλ. Electric Power Steering) έχουν πρoγράμματα που αντισταθμίζουν την εγγενή αδράνεια της.” Πόσα; Περίπου150 επιλογές διαθέτει το software που έχουν οι μηχανικοί στη διάθεσή τους για να κάνουν τη ρύθμιση που θέλουν.
Την επόμενη φορά, λοιπόν, που θα μπεις σε ένα νέας τεχνολογίας αυτοκίνητο κάτσε και νιώσε το τιμόνι. Πριν ό,τι άλλο.
Σε λίγα χιλιόμετρα θα ΄χεις καταλάβει πόσο επικοινωνιακό ή ”μπλαζέ” είναι. Και φρόντισε να το κάνεις πριν ο εγκέφαλός σου το συνηθίσει μετά από μερικά χιλιόμετρα.
Photo: Mazda
Το 4Drivers δεν ταυτίζεται κατ΄ανάγκην με τις απόψεις των αρθρογράφων που φιλοξενεί, ενώ, ταυτόχρονα, ενθαρρύνει την ελευθερία γνώμης των contributors προς μια ευρύτερη αντίληψη της αυτοκίνησης.