Ικανός, επιτυχημένος, απατεώνας και αντιπαθής. Για τον Carlos Ghosn

Post date:

Author:

Category:

Η είδηση των ημερών λέει πως ο CEO των Nissan, Renault και Mitsubishi, o 64χρονος Carlos Ghosn εκθρονίστηκε από την επίζηλη θέση και ήδη συνελλήφθη. Ο αυτοκινητικός κόσμος σοκάρεται. Κακώς

Όταν πριν λίγους μήνες γράφαμε για τη νέα μέρα της Mitsubishi (με αφορμή το Eclipe Cross), σημειώναμε την πρόθεση του Carlos Ghosn να κάνει το γκρουπ των Nissan – Renault – Mitsubishi το ισχυρότερο παγκοσμίως.

«Ακούγεται μεγαλεπίβολο», σημειώναμε, «αλλά αυτός ο δαιμόνιος CEO, o Carlos Ghosn, με την ταχυδακτυλουργική ικανότητα να βγάζει θετικούς ισολογισμούς και το βαμμένο μαλλί, έχει στο βιογραφικό του επιχειρηματικά θαύματα».

Τον Ghosn έτυχε να τον γνωρίσω από κοντά, στο τετ-α-τετ, σε μια προσωπική συνέντευξη που του είχα πάρει, κάποτε σε ένα ξενοδοχείο στις Κάννες. Ήταν η παγκόσμια παρουσίαση του τότε Nissan Almera. Και ο Ghosn ήταν το μεγάλο αφεντικό. 

Είχα απέναντί μου τον πιο ισχυρό άνδρα μιας τεράστιας εταιρείας. Η μαγνητοφωνημένη συνομιλία κράτησε κανά μισάωρο. Και πολύ ήταν.

Φυσιογμνωμικά μού ήταν αντιπαθής. Ξέρετε, είναι αυτή η εγκεφαλική χαρτογράφιση, κάπου βαθιά στο κρανίο μας, που γρήγορα σημειολογεί τη φυσιογνωμία αυτού που έχουμε απέναντί μας στο θετικό, αρνητικό ή ουδέτερο πρόσημο. Ήταν εξαιρετικά τυπικός, με ένα επίπλαστο χαμόγελο και, στα δικά μου μάτια, χωρίς το χάρισμα μιας λαμπερής προσωπικότητας. Η συνέντευξη ολοκληρώθηκε τρελά βαρετά.

O Carlos Ghosn ήταν όμως -και παρέμεινε όλα αυτά τα χρόνια στη ιλιγγιώδη διαδρομή του- ένας τρομερά αποτελεσματικός, δαιμόνιος λογιστής σε θέση προέδρου. Το παρατσούκλι του ήταν, άλλωστε, »Le cost killer». «Έκοβε» από παντού προκειμένου να βοηθήσει τις εταιρείες να ακμάσουν. Συνηθίζεται

Τη Nissan, για παράδειγμα, την πήρε απ΄το χείλος της καταστροφής, στα τέλη του ’90, προέβη σε τεράστιες περικοπές, επένδυσε 5 δις δολάρια στο ηλεκτροκίνητο Leaf (που είναι το πιο εμπορικό EV στον κόσμο) και ανέβασε την εταιρεία ξανά στις επιτυχίες.

Εκεί, φυσικά, που δεν έκανε περικοπές ήταν στις αμοιβές του και το μυθικό του χαρτοφυλάκιο. Ο «καθαρός» μισθός του γράφεται πως ήταν κάποια $17 εκατομμύρια. Η περιουσία του κάποια $100 εκατομμύρια. Τόσα, και περισσότερα, πρέπει να παίρνει όποιος φέρνει χρήμα – και ο Ghosn έκανε ακριβώς αυτό. Δίκαιο.

Τα παραπάνω ποσά, όμως, αφορούν το φανερό χρήμα. Όχι το κρυφό για το οποία βούιζαν οι ψίθυροι στα κεντρικά της Ιαπωνίας και φωνάζουν σήμερα οι τίτλοι ειδήσεων σε όλα τα έγκυρα διεθνή Μέσα όπως το Bloomberg, ή οι New York Times.

Ο επιχειρηματικός κόσμος σοκάρεται. Αλλά γιατί; Πρωθυπουργοί που τα «παίρνουν», βουλευτές που χρηματοδούνται από μυστικά κονδύλια, πρόεδροι εταιρειών που διακινούν κρυφούς λογαριασμούς, ανώτατοι υπάλληλοι με γκρίζες διασυνδέσεις. Και πάει λέγοντας. 

Και παράλληλα, μια ελίτ στρατιά από επίσης ικανούς δικηγόρους που το κινητό τους χτυπά ξημερώματα για να σώσουν την κατάσταση. Το ποινικό δίκαιο είναι η καθαρτήρια, σωσίβια λέμβος των white-collar crimes

Γεμίσαμε ανθρώπους, έξυπνους, αποτελεσματικούς, αυτούς που φέρνουν το χρήμα – αλλά και το λατρεύουν αδίστακτα. Γεμίσαμε από ανθρώπους με ικανότητες. Λιγοστεύουμε από ανθρώπους με ιδιότητες. Εντιμότητας, μπέσας, γνήσιας φιλανθρωπίας, διάφανους στη ζωή και το επιχειρείν. Σ΄αυτή τη σύντομη ζωή με ενδιαφέρουν αποκλειστικά οι δεύτεροι.

Photo: Akio Kon / Bloomberg

Το 4Drivers δεν ταυτίζεται κατ΄ανάγκην με τις απόψεις των αρθρογράφων που φιλοξενεί, ενώ, ταυτόχρονα, ενθαρρύνει την ελευθερία γνώμης των contributors προς μια ευρύτερη αντίληψη της αυτοκίνησης.

Διαβάστε μας (και) στο Protagon

Ίσως να σ’ αρέσει

Η απαγορευμένη διαφήμιση του Golf. Για τη μάνα σου

Η απαγορευμένη διαφήμιση του Golf πυροδότησε το ίντερνετ. Δεν έχει να κάνει με το αυτοκίνητο. Έχει να κάνει με τη μάνα μου, τη δική σου, τις μελλοντικές

Texting: 21 μέτρα ρίσκου. Πόσο αξίζουν τα μηνύματα;

Κόφ'το, κλείσ' το, άσ' το για αργότερα το κινητό. Υπακοή και σεβασμός απ΄όλους μας, ειδικά τους σκεπτόμενους Πραγματικούς Οδηγούς που οφείλουν να θέτουν το παράδειγμα. 21 μέτρα ρίσκου είναι πολλά

Ο Τζέιμς Χαντ του καλοκαιριού

«Μόλις 45 χρόνια πρόλαβε να ζήσει ο Χαντ. Ήταν αρκετά για να τα κάνει όλα. Να κυνηγήσει το όνειρό του οδηγώντας στο απώγειο του σπορ, τη Φόρμουλα 1. Αλλά και να κοιμηθεί με περισσότερες από 5.000 γυναίκες»

Ford Ranger Raptor. Bad ass με καρότσα

«Η εμπειρία με το Ford Ranger Raptor ήταν ικανή να σε κάνει να βλέπεις ένα pick-up ως κύριο αυτοκίνητο. Αδρεναλίνη με καρότσα. Δεν σου τυχαίνει και κάθε μέρα»

Καθαρόαιμη Lancia Rally 037

Το αυτοκίνητο-σταθμός πουλήθηκε έναντι €770.000...

Γιατί δεν βλέπεις συχνά τις Lotus στο δρόμο;

«Όσο και να γκρινιάζουμε πως θέλουμε αγνά και παρθένα driver's car, όταν έρθει η ώρα να βγουν τα χρήματα απ' την τσέπη βγαίνει ο πιο ασφαλής εαυτός μας στην επιφάνεια. Ελαχίστων εξαιρουμένων. Κάποιων τολμηρών με Lotus, για παράδειγμα»