Οδηγούμε Stelvio 2.2 Diesel. Η Alfa όπως δεν την ξέραμε

Post date:

Author:

Category:

Το πρώτο SUV της Alfa Romeo επαναφέρει γνώριμες  αρετές σε ένα νέο ”γήπεδο”. Οδηγούμε την έκδοση 2.2 Diesel Q4 των 210 ίππων και ευπειθώς αναφέρουμεAlfa Romeo Stelvio 2.2 Diesel

Τι λέει το 4Drivers: η εναλλακτική ”αντιγερμανική” πρόταση στα premium SUV είναι ευέλικτη, άμεση και ελαφριά με τα δεδομένα της κατηγορία. Ευτυχώς, η Alfa Romeo επέστρεψε, έστω και αν σε επίπεδο ραφιναρίσματος δεν είναι ακόμα στα στάνταρτς που έχει μάθει να απαιτεί ο μέσος αγοραστής της κατηγορίας

Οh yes: ικανός κινητήρας 2.2 λίτρων, επιδόσεις (0-100 σε 6.6”, τελική 215 km/h), αίσθηση ακρίβειας, το πιο άμεσο turn in στην κατηγορία, μέρη απο αλουμίνιο, χώροι, κατανάλωση (8.8 lt/100 km), εμφάνιση

Sorry, no: πλαστικά και λεπτομέρειες στο εσωτερικό που υπολείπονται του γερμανικού και σουηδικού ανταγωνισμού, όχι τόσο μασίφ αίσθηση σε ανώμαλο οδόστρωμα, μη γραμμικό πεντάλ φρένου

Απέναντι: BMW X3/X5, Mercedes GLC, Audi Q5, Volvo XC90, Jaguar F-Pace

Bitch, better have my money: Από €57,500

Γνήσια ιταλική ψυχή σε όμορφο σώμα. Το μοτέρ των 2.2 λίτρων χαρίζει επιδόσεις GTi στο ελαφρύ, με τα δεδομένα της κατηγορίας, Stelvio. Ακόμα και με το ESP πεισματικά στο ”on”, αν είσαι ακριβής στις κινήσεις και θες, το Stelvio θα πει ”ναι” σε μια δόση συμμετοχικότητας

  • Database 

Κινητήρας: 2.2 lt, 16βάλβιδος, turbo, πετρελαιοκίνητος

Ισχύς: 210 PS

Ροπή: 47,9 Kgm

Μετάδοση: Τετρακίνηση / Αυτόματο κιβώτιο 8 σχέσεων

Ανάρτηση: Διπλά ψαλίδια (μπροστά) / Πολλαπλών συνδέσμων (πίσω)

Βάρος: 1.740 kg

0-100: 6,6”

Τελική: 215 km/ h

Μικτή κατανάλωση : 8.8 lt/100 km

Υπάρχει μεγάλο και ένθερμο κοινό για το Stelvio στους ελληνικούς δρόμους. Η θέα ενός μεγάλου SUV με ένα από τα πιο ”ρομαντικά” σήματα της αυτοκίνησης στη μπροστινή μάσκα, γυρνάει κεφάλια και προκαλεί ερωτήσεις. Σε φανάρια, σταματημένος ή με αντίχειρες σηκωμένους εν κινήσει. Παντού. Ο λογιστής του 4D, βέρος ”ιταλόφιλος” με Ducati και 500 Abarth ήρθε από τα βόρεια για να είναι στη δοκιμή. Παράδειγμα…

Πιστεύουμε, ωστόσο, πως όσο και αν ο ιταλόφιλος λαός είναι έτοιμος να χειροκροτήσει το Stelvio από τα ”αποδυτήρια”, άλλο τόσο χρειάζεται η Alfa Romeo να επενδύσει επικοινωνιακά ρίχνοντας πολύ χρήμα στην παγκόσμια αγορά, ειδικά στην αμερικανική, από την οποία, άλλωστε, κρίνεται και το μεγάλο στοίχημα της Alfa. 

H παρουσία του Stelvio είναι μια από τις πιο αισιόδοξες, ελπιδοφόρες παρουσίες στην κλάση. Χρειαζόμαστε περισσότερες επιλογές. Θέλουμε η Alfa Romeo να επιστρέψει με περισσότερα μοντέλα γιατί το τσαγανό της Alfa είναι καύσιμο για τη γενικότερη αυτοκίνηση.

O κόσμος αγοράζει SUV όσο ποτέ και η Alfa μπαίνει, για πρώτη φορά στην ιστορία της, σε αυτό το ”γήπεδο” όπου ονόματα όπως Audi Q5, BMW X3, Mercedes GLC και Porsche Macan έχουν ισχυρά διαβατήρια αλλά και ”βιογραφικό” από προηγούμενες γενιές. Ο κόσμος αγοράζει (και) μέσω εμπορικής πίστης. Και αυτό η Alfa πρέπει να το χτίσει ξανά, ειδικά για τους μη ρομαντικούς των GTV και των Spider.

Οδηγικά; Η αίσθηση είναι γνώριμα Alfa. Ίσως το πιο άμεσο turn in στην κατηγορία, με ένα πολύ γρήγορο τιμόνι (αλλά με μικρό κύκλο στροφής), ανάλαφρο πάτημα, ζωηρή κατευθυντικότητα και μια εντύπωση στο πίσω μέρος του κεφαλιού σου πως οδηγείς ένα μικρότερου βάρους και όγκου αυτοκίνητο.

Κάθεσαι ικανοποιητικά χαμηλά σε καθίσματα που θα μπορούσαν να έχουν καλύτερη στήριξη και λιγότερο ”ολισθηρές” δερμάτινες επενδύσεις και περιεργάζεσαι το φαρδύ κόκπιτ. Είναι λιτό, όμορφο και εργονομικό.

Υπάρχουν, ωστόσο, λεπτομέρειες που σαφώς υπολείπονται του ανταγωνισμού (για παράδεγμα, η πλαστική αίσθηση του επιλογέα με την ασαφή μικρή διαδρομή, το χειριστήριο του infotainment αλλά και η ταχύτητα πλοήγησης, το κλικάρισμα των διακοπτών) ενώ ο παράγοντας NVH δείχνει πως έχει περιθώρια βελτίωσης. Σίγουρα, δεν είναι μια καμπίνα με αδιατάρακτη αίσθηση από εξωτερικούς θορύβους ή κραδασμούς από ανωμαλίες του οδοστρώματος.

Αν παραβλέψει κάποιος τέτοιες λεπτομέρειες (που είναι σημαντικές για μεγάλο μέρος του ”premium” αγοραστικού κοινού), μπορεί να εστιάσει στον ικανό κινητήρα των 2.2 λίτρων που διαθέτει 47,9 kgm από τις 1.750 rpm και τον άψογο συνδυασμό του με το 8άρι κιβώτιο της ZF και τα γνωστά τρία προγράμματα χαρτογράφισης της Alfa.

Πάντα ευχάριστο το ότι στο πρόγραμμα Dynamic το κιβώτιο ”κρατάει” την επιλεχθείσα σχέση και δεν ”ανεβάζει” στην επόμενη ακόμα και όταν ”βαράς” κόφτη. Είναι η επιλογή όταν θες να οδηγήσεις επιθετικά το Stelvio.

Kαι έχεις λόγους να το κάνεις αυτό. Μπορεί να μην υπάρχει καν κουμπί, μερικής έστω, απενεργοποίησης του ESP (τι κρίμα…) αλλά ένα εξασκημένο πόδι μπορεί να παίξει με κοφτερά πάτα-άσε στο γκάζι και να βοηθήσει την τροχιά σε μια πιο συμμετοχική τροχιά. 

Αν μάθεις το σημείο της ”σκανδάλης” των ηλεκρονικών σε σχέση με τη γωνία του τιμονιού μπορείς να διώξεις την ουρά και εκεί καλό είναι να είσαι γρήγορος στη διόρθωση καθώς το πίσω μέρος συμμετέχει σε μικρή μεν γωνία αλλά πιο απότομα απ΄όσο έχεις συνηθίσει σε ένα SUV ανάλογου μεγέθους.

Σε ”πατημένα” κομμάτια υψηλών ταχυτήτων το σασί του ίσως είναι πιο πολυάσχολο σε σχέση με το γερμανικό, κυρίως, ανταγωνισμό και δείχνει λιγότερο αδιατάρακτο από κυματοδειδείς ανωμαλίες ή έντονα εξογκώματα. Εκεί, χρειάζεται μίνιμουμ κινήσεων στο τιμόνι ώστε η τροχιά να είναι όσο πιο smooth.

Λεπτομέρεια, επίσης, πως το ESP σε συνδυασμό με τις χαρτογραφίσεις δεν επιτρέπουν να μένεις, έστω και στιγμιαία, με το αριστερό πόδι στο φρένο και το δεξί στο γκάζι. Μια τέτοια προσέγγιση είναι, κάποιες φορές, χρήσιμη στο να επεμβαίνεις διορθωτικά στην τροχιά, έστω και αν στην πράξη αφορά ελάχιστους οδηγούς.

Αν, λοιπόν, μείνεις για ένα κλικ χρόνου ταυτόχρονα και στα δύο πεντάλ, τότε η χαρτογράφιση του γκαζιού κάνει cut-off στην παροχή καυσίμου και για μερικά δευτερόλεπτα, τέσσερα-πέντε περίπου, δεν έχεις ισχύ. Το είχαμε επισημάνει και στην περίπτωση της Giulietta με αντίστοιχο κιβώτιο αλλά και σε άλλα προϊόντα του group (βλ. Jeep).

Τα φρένα είναι δυνατά και επιβραδύνουν δραστικά το Stelvio. Θα θέλαμε, ωστόσο, ένα πιο γραμμικό σε αίσθηση πεντάλ καθώς το αρχικό πάτημα είναι υπερβολικά απότομο και δεν συνοδεύεται από μια ανάλογη πίεση στο μήκος της διαδρομής του ενώ σε συνθήκες μετακίνησης στην πόλη αναγκάζεσαι να σκέφτεσαι περισσότερο απ΄όσο χρειάζεται.

Η μετάδοση είναι σε πρώτο χρόνο πισωκίνητη και εφόσον οι διάσπαρτοι εγκέφαλοι διαβάσουν την ανάγκη εμπλοκής της τετρακίνησης, ανεπαίσθητα και χωρίς καμία αντίδραση στο τιμόνι ή το feeling του σασί, μεταφέρουν μέχρι και το 50% της ροπής στον εμπρόσθιο άξονα μέσω ενός πολύδισκου συμπλέκτη.

Ευχόμαστε όσοι αγοράσουν το Stelvio να μην εξαντλήσουν τις διαδρομές σε πήγαινε-έλα στο σχολείο, τα supermarkets ή τα κατά τόπους Mall. Εδώ, υπάρχει μια σοβαρή προσπάθεια επαναφοράς μιας μπράντας που όσο πρωτοπόρα και γοητευτικά ταγμένη στο motorsport ήταν, άλλο τόσο ταλαιπωρήθηκε σε μια θάλασσα αναξιοπιστίας για δεκαετίες. Και αυτές, πλέον, ανήκουν στο παρελθόν. Αλλά και ένα αυτοκίνητο που χαίρεσαι να οδηγείς σβέλτα

Παντού, όχι μόνο στην Ελλάδα, η αγορά ενός Stelvio δεν είναι ακόμα μια λογιστική απόφαση, όσο και αν το Stelvio είναι ένα λογικό προϊόν. Η αγορά του, όπως και του ”ομόσταυλου” Maserati, περιλαμβάνει συναισθηματικά στοιχεία. Σ’ αρέσει η εικόνα ενός Alfa Romeo (που για μας, στο 4D, έχει στο παρελθόν του το ομορφότερο αυτοκίνητο ever) να διασχίζει την Ιταλία, να περιπλανιέται στις ακτές του Amalfi, να είναι κόκκινο και νεανικό. Εντάξει, δεν κολλάμε στο κόκκινο.

Όμως, ακόμα και αν αυτό δεν σου λέει κάτι ή δεν είσαι ο ιταλόφιλος λογιστής μας, το Stelvio είναι η Alfa του σήμερα. Ωραίο να το οδηγείς, ευρύχωρο για τέσσερις (και κάτι ψιλά), όμορφο και εναλλακτικό. Η καλύτερη εκδοχή των Ιταλών για τον 21ο αιώνα σε μια κατηγορία που έχει και θα έχει πολύ ”ψωμί”. 

Photo: Boris Pilipenko

Το 4Drivers δεν ταυτίζεται κατ΄ανάγκην με τις απόψεις των αρθρογράφων που φιλοξενεί, ενώ, ταυτόχρονα, ενθαρρύνει την ελευθερία γνώμης των contributors προς μια ευρύτερη αντίληψη της αυτοκίνησης.

Διαβάστε μας (και) στο Protagon

Διαβάστε μας (και) στο Autotypos

Ίσως να σ’ αρέσει