Θα «πεθάνουν»,τελικά, οι diesel; Κάποιος που ξέρει, έχει τις απαντήσεις

Post date:

Author:

Category:

Ο Κωνσταντίνος  Στέφας, ο άνθρωπος που κατέχει, σε τεχνικό επίπεδο, τα Honda και Mitsubishi όσο κανείς άλλος στην Ελλάδα, μιλά για το Dieselgate, κινητήρες που δεν σπάνε και πώς φαντάζεται το ιδανικό γκαράζ

Κωνσταντίνος Στέφας Honda Mitsubishi

Ένα από τα πιο ενδιαφέροντα πεδία αυτής της δουλειάς είναι η ευκαιρία να μιλάς με ανθρώπους βαθιάς τεχνικής κατάρτισης. Ο κ. Κ. Στέφας, Training & Technical Service Engineer των Honda και Mitsubishi και της επίσημης εισαγωγικής τους ”Saracakis Brothers S.A.”, είναι ένας τέτοιος

Τον γνώρισα στις παρουσιάσεις διαφόρων μοντέλων της εταιρείας και γρήγορα φάνηκε πως επικοινωνεί με ενδιαφέρον τις γνώσεις του σε μας, τους δημοσιογράφους, δεν έχει κλισέ στο λόγο και πάντα μαθαίνεις κάτι που δεν είχες υπόψιν. 

Η πρόσφατη παρουσίαση του Mitsubishi ASX ήταν μια ευκαιρία να συναντηθούμε ξανά και καθώς εκκρεμούσαν διάφορα ερωτήματα στο μυαλό μας, ειδικά για το diesel, μια εφ΄όλης της ύλης συνέντευξη μαζί του ήταν ό,τι πρέπει για το κοινό του 4Drivers. Ξεψαχνίστε την.

4DΠώς διαμορφώνεται αυτή την περίοδο η τάση του αγοραστικού κοινού αναφορικά με το δίλημμα ‘’βενζίνη – diesel’’ στα αυτοκίνητα των Honda / Mitsubishi;

Κωνσταντίνος Στέφας: Είναι ξεκάθαρη η τάση του αγοραστικού κοινού υπέρ της βενζίνης, με αύξηση +32% σε σχέση με τον προηγούμενο χρόνο. Τα νέα μοντέλα που έχουν παρουσιαστεί και στις μάρκες μάρκες δίνουν έμφαση σε νέους, αναβαθμισμένους  και πιο αποδοτικούς κινητήρες βενζίνης όπως π.χ. το νέο Civic 1.0lt / 129ps – 1.5lt /182ps.

Αντίστοιχα, στη Mitsubishi Motors αναμένουμε το νέο κινητήρα βενζίνης 1,5lt / 163 ps που θα κινεί το νέο Eclipse Cross από τον Φεβρουάριο του 2018.

4Ποιο είναι το στοιχείο, κατά την άποψή σας, που άλλαξε δραστικά τις προτεραιότητες του κοινού;

K. Σ. Κατά τη γνώμη μου, είναι περισσότερα από ένα τα στοιχεία που συνδυάστηκαν και το κοινό άλλαξε τόσο δραστικά τις προτεραιότητες του. Οι κινητήρες βενζίνης έγιναν πιο αποδοτικοί, πρωτίστως.

Μετά, οι πετρελαιοκινητήρες που σχεδιάστηκαν να πληρούν τις προδιαγραφές Euro 5 και στη συνέχεια Euro 6, επιφορτίστηκαν με το έργο τού να λειτουργήσουν και τα συστήματα αντι-ρύπανσής τους.

Ταυτόχρονα, παρουσιάστηκε και η τάση για αύξηση της ισχύος τους ώστε να βελτιωθεί η εμπορευσιμότητα τους αλλά και να απλώσουν το εύρος των στροφών που αποδίδουν. Ποιος άλλωστε θα αγόραζε έναν κινητήρα 1,6 με 80 ίππους και 200Nm ροπής μεταξύ 2000-3000 σ.α.λ; Έτσι, η αύξηση της ισχύος σε συνδυασμό με τη λειτουργία των πολύπλοκων συστημάτων αντι-ρύπανσης για την συγκράτηση μικροσωματιδίων (EU5) και των οξειδίων του Αζώτου (EU6), μείωσε την αξιοπιστία των πετρελαιοκινητήρων και αύξησε το κόστος συντήρησης τους σε σχέση με το παρελθόν. 

4D Σε μεγάλο μέρος του κοινού υπάρχει το ερώτημα του πώς μέχρι το ‘’Dieselgate’’ στην πανευρωπαϊκή αγορά κυριαρχούσε στα αυτοκίνητα καθημερινής χρήσης το πετρέλαιο και, σχεδόν αμέσως μετά, οδηγήθηκε, μάλλον μαζικά, η αυτοκίνηση στις βενζινοκίνητες επιλογές. Ποια είναι η γνώμη σας;

K.Σ. Ήταν αναμενόμενη η μαζική μετατόπιση προς τις βενζινοκίνητες επιλογές. Το Dieselgate ανέδειξε το γεγονός ότι για να καταφέρεις να δημιουργήσεις ένα πετρελαιοκινητήρα με υψηλή απόδοση ο οποίος θα παραμένει ”καθαρός” σε πραγματικές συνθήκες χρήσης, κοστίζει.

Αυτό το κόστος μετακυλά στον αγοραστή με αποτέλεσμα, στις μικρές και μεσαίες κατηγορίες αυτοκινήτων, να γίνεται, πλέον, δύσκολη η διάθεση ”φθηνών” πετρελαιοκίνητων εκδόσεων.

Τo Dieselgate πυροδότησε την ανάγκη για τον έλεγχο της τήρησης των αναφερόμενων  εκπομπών ρύπων/όχημα σε πραγματικές συνθήκες χρήσης. Ο νέος τρόπος μέτρησης των εκπομπών ρύπων, αποκλείει τις τεχνικές που ακολούθησαν πολλοί κατασκευαστές για να διατηρήσουν χαμηλό το κόστος των πετρελαιοκίνητων εκδόσεων τους. Επιδιδόμενοι στο να νικήσουν τη μέτρηση και όχι μειώνοντας τους ρύπους.

4D Σε ποιο σημείο, τεχνικά, έγγειται η δυσκολία προσαρμογής των diesel στους όλο και αυστηρότερους κανονισμούς;

K.Σ. Οι κινητήρες diesel, λόγω της χημικής σύστασης του καυσίμου και της αρχής  λειτουργίας τους, έχουν υψηλές εκπομπές μικροσωματιδίων και οξειδίων του αζώτου. Συνεπώς, χρειάζονται ολοένα και πολυπλοκότερα συστήματα αντι-ρύπανσης για να εναρμονιστούν με τα επιτρεπόμενα όρια ρύπων.

Δεν θα έλεγα ότι είναι δύσκολο οι diesel να εναρμονιστούν με τα επιτρεπόμενα όρια ρύπων, είναι, απλώς, πολύ ακριβότερο. Μην περιμένετε πάντως το ”θάνατο” των diesel, όπως ακούγεται. Απλώς, θα τοποθετούνται σε μοντέλα όπου μπορεί να ενσωματωθεί το επιπλέον κόστος για τα συστήματα αντί-ρύπανσης

Και, φυσικά, ο υποψήφιος αγοραστής θα πρέπει να έχει τις αντίστοιχες ανάγκες ώστε να εκμεταλλεύεται τα πλεονεκτήματα της χρήσης του κινητήρα Diesel. Αν κάποιος διανύει 10-15.000χλμ ετησίως με το αυτοκίνητο του, κυρίως σε αστικό περιβάλλον, τότε δεν θα μπορέσει ποτέ να επωφεληθεί από τα πλεονεκτήματα που του προσφέρει ο μοντέρνος κινητήρας Diesel.

4D Η Honda είναι μια εταιρεία με παράδοση στους ‘’ατμοσφαιρικούς’’ κινητήρες με παροιμιώδη αξιοπιστία. Ποιες είναι οι εντυπώσεις από τους κινητήρες turbo στο line-up της εταιρείας όσον αφορά την αξιοπιστία  και τα χαμηλά κόστη συντήρησης;

Κ.Σ. Οι κινητήρες Earth Dreams VTEC TURBO  έχουν σχεδιαστεί με τέτοιο τρόπο ώστε να μην επηρεαστεί ο βαθμός αξιοπιστίας τους. Ακόμα και ο βασικός κινητήρας της σειράς 1.0L διαθέτει τις τεχνολογίες του μεγαλύτερου 2.0L που τοποθετείται στο Type-R.

Υπάρχουν βαλβίδες εξαγωγής με πλήρωση Νατρίου, υδρόψυκτη πολλαπλή εξαγωγής, σφυρήλατες μπιέλες ένα εξελιγμένο ηλεκτρονικά ελεγχόμενο σύστημα ψύξης με 2 θερμοστάτες, ένα, επίσης εξελιγμένο, ηλεκτρονικά ελεγχόμενο σύστημα λίπανσης με μια αντλία μεταβλητής χωρητικότητας κ.α.

Στη νέα γενιά κινητήρων, τα υλικά που χρησιμοποιούνται, οι τεχνικές μηχανουργικής κατεργασίας, η σχεδίαση των εξαρτημάτων, τα πάντα ακολουθούν την φιλοσοφία της υψηλής απόδοσης με υψηλή αξιοπιστία.

Άλλωστε, η Honda είναι ο κατασκευαστής που δοκιμάζει τους κινητήρες από την γραμμή παραγωγής με πλήρες φορτίο για παρατεταμένα χρονικά διαστήματα. Η μονάδα παραγωγής κινητήρων στο Swindon διαθέτει 4 ειδικά διαμορφωμένα δυναμόμετρα τα οποία εκτελούν στατικές και δυναμικές δοκιμές αντοχής ώστε να εξασφαλίζουν την ποιότητα όλων των εξαρτημάτων του κινητήρα και του κιβωτίου ταχυτήτων.

Σχετικά με τη συντήρηση, η Honda έχει εφαρμόσει το ενεργό σύστημα Υπενθύμισης Σέρβις στα μοντέλα της από το 2009. Το συγκεκριμένο σύστημα παρακολουθεί μέσω αισθητήρων τις συνθήκες χρήσης του αυτοκινήτου και προσαρμόζει τα κρίσιμα στοιχεία σέρβις ανάλογα. Αυτό σημαίνει ότι το κόστος συντήρησης εξαρτάται άμεσα από το τρόπο χρήσης του αυτοκινήτου. Δεν έχουν προστεθεί επιπλέον εργασίες συντήρησης λόγο της ύπαρξης υπερτροφοδότη στους κινητήρες VTEC TURBO.

Κωνσταντινος Στέφας

Η γοητεία της μηχανολογίας. Στη Honda έχουν το υλικό, τα S2K, τα Type R, την παράδοση των μοτέρ. Ο Κ. Στέφας ξέρει να τα απλοποιεί με τρόπο που μας ενδιαφέρει

4D Ποιο είναι το μηχανολογικό στοιχείο που εκτιμάτε περισσότερο σε ένα νέο αυτοκίνητο;

K.Σ. Την αεροδυναμική σχεδίαση. Το στοιχείο που μπορεί να αναδείξει ή να καταδικάσει οποιοδήποτε μοντέλο. Νομίζω ότι λίγος κόσμος αντιλαμβάνεται πόσο σημαντικό ρόλο παίζει στο αυτοκίνητο του.

4D Έχετε καύσιμο για ένα ρεζερβουάρ και μετά ο πλανήτης στραγγίζει. Ποιο αυτοκίνητο ‘’γεμίζετε’’. Και μόνος ή με παρέα;

Κ.Σ. Με Aston Martin DB11 V12, μόνος! Στο φράγμα Barajul Vidraru, για να πιάσω Transfagarasan, παρακαλώ.

4D Ποιο ήταν το πρώτο σας αυτοκίνητο;

Κ.Σ. Peugeot 106

4D Τι οδηγείτε τώρα;

Κ.Σ. Honda Civic Sedan

4D Ποια αυτοκίνητα θα υπήρχαν στο ιδανικό σας γκαράζ;

Κ.Σ. Mitsubishi L200, Honda S2000, Mini Cooper S, Mercedes GLE Coupe, Mazda RX-7 FB

4D Υπάρχει κάποιο τραγούδι που έχετε συνδυάσει οδηγώντας;

Κ.Σ. Nightcall, Kavinsky

4D Τι αντιπαθείτε στον Έλληνα οδηγό;

Κ.Σ. Τα πάντα! Έχει επιβάλει το νόμο της ζούγκλας στους δρόμους. 

4D Ποιο χαρακτηριστικό των άλλων σας ελκύει;

Κ.Σ. Η πνευματική καλλιέργεια. 

4D Ποιο δικό σας αντιπαθείτε;

Κ.Σ. Την τάση τού να λειτουργώ αυθόρμητα σε καταστάσεις που χρειάζεται στρατηγική. 

4D Τι είναι για σας ευτυχία;

Κ.Σ. Γυρνώντας στο σπίτι, μια αγκαλιά από τις τρείς γυναίκες που με περιμένουν (σύζυγος και δύο κόρες). 

4D Ποια θεωρείτε υπερτιμημένη αρετή;

Κ.Σ. Καμία πραγματική αρετή δεν είναι υπερτιμημένη.

4D Έχετε κάποιο motto; Αν ναι, θα το μοιραστείτε μαζί μας;

Κ.Σ. Εκείνος που θέλει να ταρακουνήσει τον κόσμο, ας ταρακουνήσει τον εαυτό του.

Photo: Αρχείο Κ. Στέφα / Creative 4Drivers

Το 4Drivers δεν ταυτίζεται κατ΄ανάγκην με τις απόψεις των αρθρογράφων που φιλοξενεί, ενώ, ταυτόχρονα, ενθαρρύνει την ελευθερία γνώμης των contributors προς μια ευρύτερη αντίληψη της αυτοκίνησης.

Διαβάστε μας (και) στο Protagon

Διαβάστε μας (και) στο Autotypos

Ίσως να σ’ αρέσει