Τετράπορτη, μεγάλη σαν Queen Elizabeth αλλά με 8 κυλίνδρους και 32 βαλβίδες. Εξ ου και το ”8.32”. Για τη Lancia Thema με μοτέρ Ferrari
Αν η θρυλική Stratos, με το εξωπραγματικό (για την εποχή της και όχι μόνο) design και τις θαυμαστές επιδόσεις της στο Παγκόσμιο Πρωτάθλημα Rally, σε έβαζε σε υποψίες για το «θησαυρό» που έκρυβε κάτω απ’ το καπό της, η δεύτερη και τελευταία φορά που η Ferrari… δάνεισε την ψυχή της σε μια Lancia, κρύβει μια ξεχωριστή ιστορία
Στην έκθεση του Τορίνο, το 1984, η Lancia παρουσίασε, σε 4θυρο αμάξωμα sedan και 5θυρο station wagon, τον αντικαταστάτη της -μέχρι τότε- «ναυαρχίδας» της, Gamma
Δύο χρόνια αργότερα, οι Ιταλοί εμφάνισαν την πιο ριζοσπαστική, σπάνια και, πλέον, κλασική έκδοση της Thema. Μια Lancia by Ferrari!
Στις εποχές που η Lancia μεσουρανούσε στους αγώνες του Παγκοσμίου Πρωταθλήματος Rally, η επιδεξιότητα των Ιταλών, στην παραγωγή σπορ εκδόσεων των μοντέλων της, δεν επιδέχονταν καμίας αμφισβήτησης.
Ακόμα και η -φαινομενικά- συντηρητική Thema, είχε τις hot Turbo εκδόσεις (2.0λιτρος κινητήρας με απόδοση έως και 166hp), αλλά και αυτές που εφοδιάζονταν μ’ έναν V6 2.8 λίτρων (150hp). Παράλληλα, ήταν μια εποχή σύναψης μνημονίων συνεργασίας, με άλλους κατασκευαστές.
Επί παραδείγματι, η Thema, μοιραζόταν την ίδια πλατφόρμα (Type Four) και τη βασική συνδεσμολογία αναρτήσεων (γόνατα McPherson, εμπρός και πίσω), με την Alfa Romeo 164 και το «θρυλικό», εκείνη την εποχή, Saab 9000. Όμως, με την έλευση της συλλεκτικής 8.32, το 1986, η Lancia επαναπροσδιόρισε κάθε ερμηνεία συνεργασίας
Γιατί ο «συνεργάτης» δεν ήταν ο οποιοσδήποτε κατασκευαστής, αλλά η Ferrari
Το γεγονός, ότι ο κινητήρας και η τεχνογνωσία της Scuderia, μεταφέρθηκαν σ’ ένα οικογενειακό executive, προσθιοκίνητο μοντέλο, αποτελεί μια ακόμα συναρπαστική προσθήκη, στον μύθο της 8.32, που ονομάστηκε έτσι απ’ τον αριθμό των κυλίνδρων (8) και τον αντίστοιχο των βαλβίδων (32).
Ο V8 κινητήρας των 2927κ.εκ., που εφοδίαζε την 308 και την Mondial, υποβλήθηκε σε συγκεκριμένες μετατροπές (μικρότερες βαλβίδες, τροποποιημένο σύστημα εξαγωγής-εισαγωγής), ώστε να ταιριάξει στις οδηγικές απαιτήσεις της Thema.
Λιγότερες από μιας original Ferrari, αλλά πιθανότατα υπερβολικές και άκρως ελκυστικές, για την περίσταση.
Μια μικρή, αλλά απόλυτα χαρακτηριστική αεροτομή, νέες 15άρες ζάντες αλουμινίου, επιθετικότερη μάσκα και ένα εκπληκτικό -ως προς τον συνδυασμό χειροποίητου ξύλου και δέρματος, από την Poltrona Frau- αποσαφήνιζε και στον, πλέον, ανυποψίαστο, ότι αυτή εδώ, δεν είναι μια καθόλου συνηθισμένη έκδοση της ιταλικής μπερλίνας.
Ο κινητήρας της Ferrari απέδιδε 215 ίππους, με την τελική ταχύτητα να ανέρχεται στα 240km/h. Η Thema 8.32 επιτάχυνε από στάση στα 100km/h, σε 6,8 δευτερόλεπτα, ενώ ο ειδικός Τύπος της εποχής, μνημονεύει τον απερίγραπτο ήχο του V8 και την εξαιρετική παρουσία του αυτοκινήτου στο δρόμο, ειδικά στις εκδόσεις, με την προαιρετική ηλεκτρονική ανάρτηση τονίζοντας, βέβαια και τις υψηλές απαιτήσεις του, σε σχέση με οποιοδήποτε… κοινό προσθιοκίνητο μοντέλο. Kι από μέσα, χλιδή
Με βάρος 1.410 κιλών και μακρύ μεταξόνιο 2.660mm, το τετραγωνισμένο αμάξωμα της Thema (ΜxΠxΥ: 4.590mm x 1.758 x1.385), δεν είχε τον ίδιο smooth χαρακτήρα, με τις βασικότερες ή τις λιγότερο σπορτίφ εκδόσεις.
Η δύναμη, κυρίως στο εμπρόσθιο μέρος, ευνοούσε την απολαυστική οδήγηση, αλλά απαιτούσε και τη διαρκή συγκέντρωση του οδηγού.
Περίπου 2.370 Thema 8.32 πρώτης γενιάς, παράχθηκαν μέχρι το 1988, γεγονός που καταδεικνύει το συλλεκτικό χαρακτήρα, ειδικά των αρχικών, μη καταλυτικών (η Lancia λάνσαρε και καταλυτικές εκδόσεις, με μια μικρή έκπτωση στις επιδόσεις και την ιπποδύναμη, 205hp) αυτοκινήτων, που έφεραν την καρδιά και την ψυχή μιας Ferrari, στο σώμα μιας Lancia.
Tell me more
- Ο διασημότερος κάτοχος της Thema 8.32 και λάτρης των ιταλικών αυτοκινήτων, ήταν ο κατά πολλούς μεγαλύτερος Ισπανός μπασκετμπολίστας ever, Fernando Martin Espina.
- Ο άσος της Ρεάλ Μαδρίτης, ήταν ο πρώτος Ισπανός και ένας από τους πρώτους Ευρωπαίους, που αγωνίστηκαν στην άλλη άκρη του Ατλαντικού και στο μαγικό κόσμο του ΝΒΑ, με τη φανέλα των Portland Trail Blazers.
- Στις 3 Δεκεμβρίου του 1989, ο Martin ξεκίνησε με την αγαπημένη του Thema 8.32, για να δει τον αγώνα της Ρεάλ, με τη Σαραγόσα, έχασε όμως τον έλεγχο του αυτοκινήτου του, με αποτέλεσμα τον τραγικό θάνατό του. Aυτό ήταν ό,τι απέμεινε.
- Το 1988, η Lancia, εναρμονισμένη στις οικολογικές ανησυχίες της εποχής, παρουσίασε τη δεύτερη γενιά της Thema 8.32.
Χωρίς να μειώσει την απόδοση του V8 της Ferrari, έκανε τις απαραίτητες μετατροπές, για μειωμένους ρύπους (με τα διακριτικά Europa), ενώ προχώρησε και σ΄ ένα διακριτικό facelift, με κύρια χαρακτηριστικά, τα μικρότερα εμπρός φωτιστικά σώματα, τη χαμηλότερη μάσκα και τη βελτίωση του φινιρίσματος των υλικών στο εσωτερικό.
Στο στάνταρ εξοπλισμό, προστέθηκαν το ABS και το air condition, ενώ η ηλεκτρονικά ρυθμιζόμενη ανάρτηση, παρέμεινε μια προαιρετική, πλην όμως, ουσιώδης, επιλογή.
Photo: Google
Το 4Drivers δεν ταυτίζεται κατ΄ανάγκην με τις απόψεις των αρθρογράφων που φιλοξενεί, ενώ, ταυτόχρονα, ενθαρρύνει την ελευθερία γνώμης των contributors προς μια ευρύτερη αντίληψη της αυτοκίνησης.