Αντί για τρία, τέσσερα ή πέντε, εδώ ήταν ένα και μόνο. Το κεντρικό μπουλόνι της Porsche ήταν, και παραμένει, ένα σύμβολο του πώς μεταφέρεις τη γνώση του motorsport στο δρόμο. Έστω και αν σου κάτσει η στραβή, έχει το ζόρι του
Το αγωνιστικών καταβολών κεντρικό μπουλόνι της Porsche πρωτοεμφανίστηκε σε αυτοκίνητο παραγωγής στη συγκλονιστική Carrera GT, το 2003. Για την ιστορία, το κεντρομήχανο των 612 ίππων κατασκευάστηκε σε μόλις 1,270 αντίτυπα
Θα μου επιτρέψετε να σας διηγηθώ, πολύ σύντομα, την εμπειρία του φίλου Ν. που είχε μία Porsche με κεντρικό μπουλόνι – αγγλιστί, ”centre-locking wheel nuts”
Όχι, ο Ν. δεν είχε Carrera GT αλλά μία 911 GTS. Επίσης εξοπλισμένη με τροχούς που δέχονταν κεντρικό μπουλόνι.
Ως γνωστόν, οι Γερμανοί είχαν ήδη να εφοδιάζουν –και να χρεώνουν ανάλογα– και πιο «ταπεινά» μοντέλα τους με τέτοιο.
Όλα φαινόντουσαν υπέροχα: αγωνιστικός χαρακτήρας, ταχύτερες αλλαγές στην αντικατάσταση τροχού, μικρότερο βάρος. Όπως και στην F1, το κεντρικό μπουλόνι ήταν ανέκαθεν πλεονέκτημα.
Αυτό, ωστόσο, που δεν είχε σκεφτεί ο Ν. ήταν τι γίνεται αν σου κάτσει η στραβή. Να, όπως για παράδειγμα, αν σου σκάσει λάστιχο στο μέσον του πουθενά.
Όπως ο ίδιος μου είχε διηγηθεί μεταξύ τυρού και αχλαδιού, το κακό τον είχε βρει ερχόμενο κάπου στα Σκόπια καθώς επέστρεφε οδικώς από κεντρική Ευρώπη
Βουλκανιζατέρ με μονομπούλονο «πιστόλι» στα Σκόπια; Συγχαρητήρια, ωραιότατο ανέκδοτο. Και τι, ε; Το κεντρικό μπουλόνι της Porsche ήθελε ειδικό εξάρτημα στο «πιστόλι» για να βγει ο τροχός. Δηλαδή, αντιπροσωπεία
Επειδή δεσμεύτηκα να το κάνω σύντομο, ο Ν. που λέτε είδε την αφεντιά του να φωνάζει γερανό, να φορτώνει πάνω τη GTS και παρέα με τον «νταλικέρη» να ΄ρχεται από τα Σκόπια στο Porsche Center της γείτονος Θεσσαλονίκης.
Πέραν της ταλαιπωρίας όμως…
Το κεντρικό μπουλόνι της Carrera GT ήταν ένα κόσμημα σε τροχούς.
Οι τελευταίοι, εμπνευσμένοι ως σχήμα από τους κλασικούς της Fuchs, κούμπωναν στο μουαγιέ με ένα γραναζωτό από μαγνήσιο.
Μάλιστα, να σημειωθεί, παρακαλώ, πως ίσως λίγοι ακόμη και μέχρι σήμερα θα έχουν προσέξει ότι στη δεξιά πλευρά της Carrera GT το περιστροφικό μπουλόνι ήταν σε μπλε χρώμα και στην αριστερή πλευρά ήταν σε κόκκινο. Δείτε και τις φωτό
Η χρωματική διαφοροποίηση δεν ήταν για στυλ αλλά για λόγους ασφάλειας. Το τραπεζοειδές σπείρωμα ήταν σχεδιασμένο να κουμπώνει στην αντίθετη κατεύθυνση απ’ αυτήν του τροχού. Και, ως τέτοιο, το μπουλόνι που έμπαινε δεξιά δε θα μπορούσε κατά λάθος να μπει στην αριστερή πλευρά υπό την πίεση ενός «πιστολιού»
Τα υπόλοιπα είναι θέμα κόστους και μινιμαλισμού.
Ως γνωστόν, όσο περισσότερα αφαιρείς τόσο περισσότερο πληρώνεις και το ίδιο ισχύει με το ένα μπουλόνι αντί για τέσσερα ή πέντε. Less is more.
Και, προσωπικά, ευχαριστώ αλλά αυτή τη φορά θα μείνω στο ”more”.
Photo: porsche.com
Το 4Drivers δεν ταυτίζεται κατ΄ανάγκην με τις απόψεις των αρθρογράφων που φιλοξενεί, ενώ, ταυτόχρονα, ενθαρρύνει την ελευθερία γνώμης των contributors προς μια ευρύτερη αντίληψη της αυτοκίνησης.